Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Jongens en meisjes hebben als kleuter evenveel wiskundig talent

Jongens en meisjes hebben als kleuter evenveel wiskundig talent
Beeld Patrick De Roo

Jongens kiezen nog altijd vaker voor wiskundige en technische onderwijsrichtingen dan meisjes. Toch is dat geen aanwijzing dat jongens beter zijn in wiskunde. In de kleuterklas beschikken jongens en meisjes namelijk over evenveel elementaire wiskundige vaardigheden, blijkt uit een onderzoek van de KU Leuven. 

Vierhonderd kleuters van vier en vijf jaar oud kregen wiskundige testjes om op te lossen. “De resultaten tonen aan dat kinderen in de tweede kleuterklas al over veel wiskundige vaardigheden beschikken”, zegt professor Bart De Smedt van de Onderzoekseenheid Gezins- en Orthopedagogiek.

“Individueel zijn er wel degelijk grote verschillen, maar voor geen enkele van de acht onderzochte taken is er een verschil tussen jongens en meisjes vastgesteld. De gemiddelde scores liggen erg dicht bij elkaar. Dat jongens vaker de eindtermen voor wiskunde halen, is dus niet het gevolg van een verschil in aangeboren vaardigheden.”

'Het is mogelijk dat bepaalde stereotypen zoals ‘meisjes hebben minder interesse in wiskunde’ hierin een rol spelen'
Bert De Smedt, KU Leuven

Later inkomen en levenskwaliteit

De resultaten doen de vraag rijzen waarom jongens dan toch op het einde van de lagere school voor wiskunde betere resultaten behalen dan meisjes. Daar hebben de onderzoekers nog geen eenduidig antwoord op gevonden. “Het is mogelijk dat bepaalde stereotypen zoals ‘meisjes hebben minder interesse in wiskunde’ hierin een rol spelen. Onbewust kunnen deze veronderstellingen leiden tot lagere verwachtingen ten aanzien van meisjes. We moeten bewuster omgaan met deze stereotypen, zowel in het onderwijs als in de opvoeding. Aangezien jongens en meisjes er evenveel aanleg voor hebben, moet de interesse in wiskunde bij hen in gelijke mate aangewakkerd worden.” 

De onderzoekers benadrukken het belang van onderzoek naar de wiskundige vaardigheden van jonge kinderen. “Uit eerder onderzoek weten we dat de vroege wiskundeontwikkeling een grote voorspellende waarde heeft voor het latere inkomen en de levenskwaliteit", aldus professor De Smedt.