Burberry stopt met vernietigen onverkochte producten én met bont
Het Britse luxemerk Burberry gaat niet langer kledingstukken en cosmetica vernietigen die niet verkocht raken. Het merk hoopt zo hun “publicrelationsramp” te keren nadat begin deze zomer bekend raakte dat het vorig jaar voor 28,6 miljoen pond (zo’n 32 miljoen euro) aan onverkochte kleding, accessoires en parfum vernietigde. In één adem laat het merk ook weten geen bont meer te gebruiken in collecties.
De voorbije vijf jaar moest Burberry in totaal voor meer dan 90 miljoen pond aan producten vernietigen. Vorig jaar was het overschot wel uitzonderlijk groot door een nieuwe deal met de Amerikaanse firma Coty. Omdat die nieuwe voorraden zou produceren, moest Burberry voor 10 miljoen pond aan oude producten kwijt, voornamelijk parfum.
De reden waarom Burberry, maar ook andere modemerken, niet verkochte producten vernietigt, is om te voorkomen dat ze gestolen worden of dat ze verkocht worden aan lage prijzen. Burberry heeft immers een imago te beschermen, dat jaren geleden al eens schade opliep door de vele namaakproducten. De voorbije jaren werd hard gewerkt om het merk weer exclusiever te maken. Niet verkochte producten vernietigen, maakt deel uit van dat proces.
Burberry is overigens niet het enige bedrijf dat moet afrekenen met een overschot aan luxeproducten. Richemont, dat de merken Cartier en Montblanc bezit, moest de voorbije twee jaar voor 480 miljoen euro aan horloges terugkopen. Volgens analisten worden sommige delen daarvan gerecycleerd, maar de rest wordt weggegooid. Ook bijvoorbeeld H&M kwam eerder al in het oog van de storm wegens het vernietigen van kleren.
Pr-ramp
Over die praktijken zwijgen de modemerken natuurlijk het liefst in alle talen, want goed voor hun imago is het allesbehalve. Het pr-team van Burberry heeft dan ook de afgelopen maanden flink wat overuren mogen draaien, maar komt nu met een plan om het nieuws om te keren.
Ze hebben naar eigen zeggen een strategie ontwikkeld om verspilling tegen te gaan. Onderdeel daarvan is niet langer producten te vernietigen. Het zal nu meer inzetten op hergebruiken, herstellen, weggeven en recycleren. Tegelijkertijd kondigde Burberry aan dat het niet langer bont zal gebruiken. De bestaande producten met bont zullen geleidelijk verdwijnen. "Moderne luxe betekent sociaal verantwoordelijk zijn en verantwoordelijk tegenover het milieu", aldus Marco Gobbetti, de algemeen directeur van de groep.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
OPROEP. Ben jij grote fan van Dries Van Noten en wil jij op de foto?
-
PREMIUM
Wat maakt cosmetica jou allemaal wijs? Expert legt het helder uit. “Smeer dit alsjeblieft niet, want dat is pas gevaarlijk”
Heb je echt een tienstappenroutine nodig? Bevat zonnecrème hormoonverstorende stoffen? En is natuurlijke cosmetica zoveel beter? De beauty-industrie bulkt van de claims, maar wat klopt écht? Huidexpert Barbara Geusens schreef er een boek over: ‘Het Cosmeticacomplot’. Ze scheidt feiten van fabels over cosmetica en tipt hoe je het best wel aanpakt: “Parabenen zijn volledig onterecht zwartgemaakt.” -
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
-
Gouden Giro
Allerlaatste kans op 5.000 euro: neem nu deel aan de Gouden Giro en sleep talloze prijzen in de wacht dankzij HLN
-
PREMIUM
Charlotte, dochter van de baas, wordt nu CEO van modebedrijf Bel&Bo: “Ons horrorjaar was een leerschool voor me”
“Het is nooit het perfecte moment om een bedrijf over te nemen. Daar ben ik het bewijs van.” In de Belgische mode neemt een nieuwe generatie de leiding. Bij Bel&Bo stapt CEO Michel Delfosse op en neemt zijn dochter, Charlotte (35), het roer over. Schipperend tussen traditie en vernieuwing, tussen ambitie en moederwarmte. Hoe vindt ze haar eigen weg? “In 2018 was ik hier nog niet klaar voor.” -
Een mode-icoon op 102-jarige leeftijd, doet iemand het Iris Apfel ooit nog na? Zo zag haar extreme garderobe eruit
Interieurontwerpster. Modeontwerpster. Model. Stijlicoon. De Amerikaanse Iris Apfel (102) was veel dingen tijdens haar lange leven. Dit weekend overleed ze. Mode-expert David Devriendt beschrijft hoe de flamboyante dame zelfs met grijze haren en rimpels une grande dame bleef in de wereld van de fashionista’s en influencers. “Dankzij haar is mode vandaag een pak diverser.” -
“Vrouwen met zulke lippen kunnen verrassingspakketten zijn”: wat verklapt de vorm van je lippen over jou?
-
PREMIUM
GETEST. Iedereen wil de nieuwe Dyson Airstrait, de opvolger van de Airwrap. Maar is hij echt 499 euro waard?
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
PREMIUM
“Klanten zien zo’n kleuranalyse als een levenslange investering.” Shop je echt slimmer als je weet welk kleurtype je bent?
Ben jij een lente, zomer, herfst of winter? Let op: het gaat hier niet om seizoenen, wel om welke kleuren je staan. Dat ontdek je in ruil voor zo'n 200 euro na een ‘kleuranalyse’ bij een expert — nu weer een ware rage. Een goed middel om slimmer te shoppen of quatsch die je kleerkast beperkt? We spreken een believer en een non-believer. “Bij de juiste tint oogt je blik meteen frisser. Je gebit ook.” -
Dankzij Beyoncé leeft de cowboylook meer dan ooit, hoe draag je die zelf? “De trend is nooit weggeweest”
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer