Burberry stopt met vernietigen onverkochte producten én met bont
Het Britse luxemerk Burberry gaat niet langer kledingstukken en cosmetica vernietigen die niet verkocht raken. Het merk hoopt zo hun “publicrelationsramp” te keren nadat begin deze zomer bekend raakte dat het vorig jaar voor 28,6 miljoen pond (zo’n 32 miljoen euro) aan onverkochte kleding, accessoires en parfum vernietigde. In één adem laat het merk ook weten geen bont meer te gebruiken in collecties.
De voorbije vijf jaar moest Burberry in totaal voor meer dan 90 miljoen pond aan producten vernietigen. Vorig jaar was het overschot wel uitzonderlijk groot door een nieuwe deal met de Amerikaanse firma Coty. Omdat die nieuwe voorraden zou produceren, moest Burberry voor 10 miljoen pond aan oude producten kwijt, voornamelijk parfum.
De reden waarom Burberry, maar ook andere modemerken, niet verkochte producten vernietigt, is om te voorkomen dat ze gestolen worden of dat ze verkocht worden aan lage prijzen. Burberry heeft immers een imago te beschermen, dat jaren geleden al eens schade opliep door de vele namaakproducten. De voorbije jaren werd hard gewerkt om het merk weer exclusiever te maken. Niet verkochte producten vernietigen, maakt deel uit van dat proces.
Burberry is overigens niet het enige bedrijf dat moet afrekenen met een overschot aan luxeproducten. Richemont, dat de merken Cartier en Montblanc bezit, moest de voorbije twee jaar voor 480 miljoen euro aan horloges terugkopen. Volgens analisten worden sommige delen daarvan gerecycleerd, maar de rest wordt weggegooid. Ook bijvoorbeeld H&M kwam eerder al in het oog van de storm wegens het vernietigen van kleren.
Pr-ramp
Over die praktijken zwijgen de modemerken natuurlijk het liefst in alle talen, want goed voor hun imago is het allesbehalve. Het pr-team van Burberry heeft dan ook de afgelopen maanden flink wat overuren mogen draaien, maar komt nu met een plan om het nieuws om te keren.
Ze hebben naar eigen zeggen een strategie ontwikkeld om verspilling tegen te gaan. Onderdeel daarvan is niet langer producten te vernietigen. Het zal nu meer inzetten op hergebruiken, herstellen, weggeven en recycleren. Tegelijkertijd kondigde Burberry aan dat het niet langer bont zal gebruiken. De bestaande producten met bont zullen geleidelijk verdwijnen. "Moderne luxe betekent sociaal verantwoordelijk zijn en verantwoordelijk tegenover het milieu", aldus Marco Gobbetti, de algemeen directeur van de groep.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kleine bubbeltjes en roodheid rond je mond of ogen? Dan heb je hetzelfde kwaaltje als Hailey Bieber. Zij en dermatoloog geven tips
-
Een handige kit van 1,97 euro belooft je in één swipe de perfecte smokey eye: onze beautyredactrice doet de test
Een tool die je in één ‘swipe’ een perfecte smokey eye laat zetten: dat klinkt erg handig, maar ook... te mooi om waar te zijn? Onze beautyredactrice Sophie doet de test. De foto’s op de website doen dromen, de prijs van nog geen twee euro des te meer. Maar werkt het speciale borsteltje ook echt? -
Gouden Giro
Allerlaatste kans op 5.000 euro: neem nu deel aan de Gouden Giro en sleep talloze prijzen in de wacht dankzij HLN
Zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
-
Van kaaklijn om U tegen te zeggen tot ‘hunter eyes’: hoe onschuldig is ‘looksmaxxing’, de nieuwe online trend voor jongemannen?
-
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
Elke bank kan vanaf deze zomer nog maximaal vier gereglementeerde spaarrekeningen aanbieden. Wil een bank een spaarrekening schrappen, dan moest ze daarover tegen eind april 2024 de klanten verwittigen. Valt ook jouw spaarrekening weg? Spaargids.be geeft een overzicht. -
Zweedse apotheek verbiedt bepaalde skincare onder de 15 jaar. Welke producten zijn wél geschikt voor de jonge huid?
In Zweden heeft farmaketen Apothek Hjärtat beslist om niet langer bepaalde verzorgingsproducten te verkopen aan skincarefans jonger dan 15 jaar. Want niet alle crèmes en serums zouden geschikt zijn voor een jonge huid. Moeten we binnenkort met onze identiteitskaart naar de apotheek? En welke producten zijn wél geschikt voor een jonge huid? -
Is het slecht voor je huid als je elke dag make-up draagt? Beautyexpert reageert: “We smeren massaal té veel”
-
Crocs en Pringles smelten samen in één schoen: waarom zijn we zo’n fan van ‘lelijke’ mode?
-
Tepels, trenchcoats en tijdloze elegantie: deze trends van op de catwalks zal je ook echt willen dragen
Dé modemaand van het voorjaar begon in New York, ging naar Madrid, Londen en Milaan en eindigde gisteren officieel met Paris Fashion Week. Het doel: ons een glimp geven van de mode voor de komende herfst en winter. Van de terugkeer van 'boho chic’ tot veel bloot, tepels en fel benadrukte tailles: moderedacteur David Devriendt overloopt de trends die je wil onthouden. -
Mijnenergie
Vaste energieprijzen stijgen opnieuw: 10% erbij op twee maanden tijd
Nadat vorige maand een einde kwam aan de maandenlange prijsdaling voor energie, veren de prijzen nu nog eens met enkele procenten op. Dat leert Mijnenergie.be uit de tarieven voor nieuwe vaste contracten of contractverlengingen die de energieleveranciers vandaag - aan het begin van de nieuwe maand - publiceren. -
Dure juwelen voor kinderen zitten in de lift. “Ik gaf ooit een gouden armband van 500 euro”
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer