Karrewiet-anker Mariam El Mandoudi: "Een boek lezen? Die concentratie heb ik niet meer"
Is een smartphone een spiegel? Strookt het onlineleven nog met de werkelijkheid? Matthias M.R. Declercq gaat wekelijks face to face, over swipen, liken en liegen. Vandaag: Mariam El Mandoudi, nieuwsanker van het Karrewiet-journaal op Ketnet.
Mariam El Mandoudi, zit er een echte millennial voor me?
“Jep, en een echte digital ook. Ik ben volledig vergroeid met mijn smartphone.”
Er zit een fitnessbadge in uw telefoonhoes.
“Fitnessen helpt om mijn liefde voor eten te compenseren. En sta ik op een loopband of een step, of doe ik buikspieroefeningen op een matje, dan is dat wellicht het enige moment van de dag dat ik mijn telefoon níét in de aanslag heb. Dan staat die op vliegtuigmodus en luister ik via bluetooth op Spotify naar een work-outplaylist. Vaak is dat dancemuziek met stevige beats. Er is ook een twerk-out-playlist, maar dat is iets anders.” (lacht)
Bent u verslaafd aan uw telefoon?
“Ja. Vorig jaar bereikte die verslaving haar toppunt. Ik kon me niet meer concentreren op het werk, zat de hele tijd berichten te sturen in Whatsapp-groepen, las online verhalen, keek mijn sociale media na… Ook nu nog kan ik geen boeken lezen, daar heb ik de concentratie niet meer voor. Altijd is daar die telefoon. Op mijn nachttafel liggen Een jihad van liefde van Mohamed El Bachiri en Bede aan de zee van Khaled Hosseini al een tijd op mij te wachten. Maar ik kom er gewoon niet toe.”
Dat klinkt problematisch.
“En dat is het wellicht ook. Maar goed, ik heb een vriendin die een ernstige rugblessure opliep bij het fitnessen omdat ze zo graag op Kim Kardashian wilde lijken, die ze op Instagram volgt. Dat is nog een stap verder.”
En toch staan er zeer weinig opvallende apps op uw telefoon.
“Het draait voornamelijk om Whatsapp, Facebook, Instagram en Netflix. Thuis heb ik geen kabeltelevisie en ook geen digibox, dus is mijn telefoon het toestel waarop ik naar Netflix of VRTnu kijk. Dat maakt de smartphone dus alleen maar belangrijker. Ik kijk ontzettend veel naar series. Suits, Orange Is the New Black, New Girl, Fresh off the Boat... Ik kan er een hele namiddag naar kijken terwijl het buiten 30 graden is. Familie en vrienden zijn natuurlijk erg belangrijk, maar ik ben ook graag alleen en kan me uren terugtrekken om vijf afleveringen na elkaar te kijken.”
Welke app, Netflix buiten beschouwing gelaten, gebruikt u het vaakst?
“Muslim Pro raadpleeg ik regelmatig, en vijf keer per dag krijg ik een notificatie.”
Wat heeft Muslim Pro te bieden?
“Daarop vind je de gebedstijden terug, kun je de Koran lezen, vind je alle moskeeën in je buurt en zorgt het kompas ervoor dat je je makkelijk naar Mekka kunt oriënteren. Heel veel moslims gebruiken die app, zéker tijdens de ramadan.”
Wat is de achtergrond van uw telefoon?
“Een foto van een berglandschap in Marokko. Drie jaar geleden trok ik voor het eerst op rondreis door het land waar mijn roots liggen. Lange tijd lag ik niet echt wakker van Marokko. Pas na mijn 25ste wilde ik echt connecteren met het land, zien vanwaar mijn familie afkomstig is.”
Heeft het Karrewiet-journaal de oversteek al gemaakt naar Noord-Afrika?
“Laten wes zeggen dat mijn grootmoeder iets minder vertrouwd is met het internet. (lacht) Mijn vader is nu in Marokko en ook hij heeft de stap naar de smartphone nog niet gezet. Hij zou ongetwijfeld zeggen: ‘En op welke zender kunnen we dat zien?’”
Hoe trots is uw familie?
“Een nonkel in Marokko zei: ‘Dat een boerendochter – mijn grootouders waren boeren – eerst op de radio te horen was en nu zelfs op televisie te zien is, dat we dat nog mogen meemaken.’ Schoon hè.”
Hoe moeilijk is het om nieuwsberichten af te stemmen op de leefwereld van kinderen?
“Ik probeer voeling te krijgen met wie de tieners zijn en wat ze interessant vinden. Daar helpt de smartphone bij. Veel kinderen hebben een Ketnet-profiel en een Instagram-pagina. Daar zie ik wat ze posten en liken. Dan kom je algauw uit bij Boef, Lil’ Kleine, maar ook YouTube’ers Dylan Haegens en Enzo Knol, over wie nu een film gemaakt is. Het is echt fijn om me daar in te verdiepen. Om ook moeilijke nieuwsfeiten op kindermaat te brengen, en op een moderne manier die aansluit bij het brede onlineleven dat ze leiden. Want jawel, veel kijkertjes van Ketnet hebben ook een smartphone.”