Trein tot een halfuur vertraging? Geen terugbetaling

© Jimmy Kets

Volgens de voorlopige beheersovereenkomst van de NMBS zouden vertragingen tot een half uur reizigers geen compensatie meer opleveren.

myde

Vraag pendelaars op sommige treinlijnen – zoals Brussel-Antwerpen-Centraal – hoe vaak ze vertraging hebben en de kans is groot dat ze ‘dagelijks’ antwoorden. Hebben de reizigers in een periode van zes maanden minimaal twintig vertragingen van meer dan 15 minuten? Of hebben ze er minimaal tien van meer dan een half uur? Dan komen de pendelaars in aanmerking voor een ‘compensatie voor herhaalde vertraging’. Maar mogelijk niet lang meer.

In de voorlopige versie van de nieuwe beheersovereenkomst voor de NMBS zijn alle compensaties voor minder dan dertig minuten weggesnoeid. Net die vertragingen komen het vaakst voor. Dat raakt een gevoelige snaar bij reizigersorganisaties TreinTramBus en haar Franstalige tegenhanger Navetteurs.be.

Uit recente cijfers van de spoormaatschappij blijkt dat de stiptheid van de treinen in september een nieuw dieptepunt bereikt. Slechts 84 procent van de treinen reed toen op tijd. De regering legt nochtans een streefcijfer van 92 procent op.

‘Gebrek aan ambitie’

‘De federale regering lijkt in de nieuwe beheersovereenkomst genoegen te nemen met de slechte stiptheid’, zegt Gianni Tabbone, woordvoerder van Navetteurs.be. ‘Ze bestraft de reiziger nog meer door het compensatiesysteem te verminderen.’ De reizigersorganisaties klagen het gebrek aan ambitie aan van minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Het principe ‘de klant is koning’ is, volgens hen, verder weg dan ooit. Ook consumentenorganisatie Test Aankoop schaart zich achter die kritiek.

De NMBS wenste niet te reageren aangezien de beheersovereenkomst nog niet is goedgekeurd. Die lokte de voorbije weken al negatieve reacties uit. Eerst werd de spoormaatschappij teruggefloten toen ze verkondigde dat fietsen tijdens de spitsuren niet meer op treinen mogen. Daarna ging ceo Sophie Dutordoir in de clinch met de regering toen ze verkondigde dat treinbegeleiders niet zouden worden geschrapt.