Staking na zes dagen afgelopen: personeel Aviapartner keurt voorakkoord goed
De vakbonden en directie van Aviapartner hebben afgelopen nacht - na zes dagen van staken op de luchthaven van Zaventem - een voorakkoord bereikt. Het personeel van Aviapartner heeft het voorakkoord vanmiddag officieel goedgekeurd. Brussels Airport verwacht donderdag een terugkeer naar de normale operaties. Door de staking werden in totaal 960 vluchten geannuleerd, met gevolgen voor bijna 115.000 reizigers.
“We hebben een interessant voorstel tot akkoord”, meldt Fouad Bougrine van de liberale vakbond ACLVB. In de loop van de middag heeft het personeel van Aviapartner het voorakkoord officieel goedgekeurd. Ondertussen zijn de eerste personeelsleden al opnieuw aan het werk gegaan.
Na een lange dag en nacht van onderhandelingen werd er deze ochtend dan toch een doorbraak bereikt. Tijdens de solidariteitsactie die dinsdag plaatsvond in de vertrekhal, maakten de onderhandelaars duidelijk dat de werknemers beslissen wanneer het akkoord voldoende is. Naarmate de avond vorderde, werden de signalen bij beide partijen positiever.
Brussels Airport laat in een persbericht weten tevreden te zijn met het akkoord, maar betreurt de zware impact van de staking op de passagiers en de luchtvaartmaatschappijen tijdens de herfstvakantie. Door de staking zijn 960 vluchten geannuleerd, met gevolgen voor bijna 115.000 reizigers, klinkt het.
“De luchthaven bereidt zich actief voor op een snelle hervatting van de vluchten die door Aviapartner afgehandeld worden”, zegt Brussels Airport verder. “Aviapartner herstart deze namiddag geleidelijk aan zijn activiteiten. Een terugkeer naar de normale operaties is voor morgen verwacht.”
De luchthavenbeheerder raadt passagiers aan om de website van Brussels Airport te controleren voor de laatste vluchtinformatie, of om contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij indien Aviapartner instaat voor de afhandeling.
Passagiers met verloren bagage krijgen de raad om niet uit zichzelf naar de luchthaven te gaan. “Wacht om naar de luchthaven te komen totdat u persoonlijk gecontacteerd wordt”, waarschuwt de luchthavenbeheerder deze namiddag nog in een update op de website en op Twitter.
Geen naderend faillissement
De vakbonden halen bij het voorakkoord zowat over de hele lijn hun slag thuis
Stephan Denner, directeur-generaal van Aviapartner België, was zichtbaar tevreden over het akkoord dat werd bereikt met de vakbonden. Na een zesdaagse staking wil de bagageafhandelaar zo snel mogelijk terug opstarten. De perikelen over een mogelijk faillissement van Aviapartner ontkent hij. “Er is geen gebrek aan respect, we hebben het moeilijke werk op de tarmac altijd erkend. De discussies en het akkoord tonen nu dat respect, ondanks de zware onderhandelingen”, stelt Denner.
“Alle bedrijven hebben schulden”, stelt Denner. “Wat het materiaal betreft, zijn er twee weken geleden nog 50 nieuwe elektrische voertuigen aangekomen en volgend jaar worden er opnieuw investeringen van een miljoen voorzien. Onze groep blijft zich ontwikkelen en dus is er geen specifieke ongerustheid.”
Hoeveel verlies Aviapartner heeft gedraaid in de afgelopen dagen, wil de directeur-generaal niet meedelen. “We zijn nog aan het berekenen hoeveel verlies we de afgelopen dagen gemaakt hebben, maar dat cijfer zal niet gecommuniceerd worden”, zegt hij.
Vakbonden halen slag thuis
De vakbonden halen bij het voorakkoord zowat over de hele lijn hun slag thuis. De grote pijlers zijn de verlaging van de werkdruk, investeringen in materiaal, premies voor het personeel en een betere opvolging van voorgaande punten.
Er zullen maar liefst 27 tijdelijke contracten omgezet worden in vaste, aan 32 andere werknemers zullen contractuitbreidingen aangeboden worden. De cargo afdeling wordt versterkt met acht nieuwe aanwervingen en vijftien tijdelijke werknemers. Daarbij zullen er nog eens 28 extra tijdelijke werknemers op de handling afdeling helpen. In maart van dit jaar komt er een eenmalige bonus van €250. De directie verbindt zich ook tot een investering in nieuw materiaal van 3,2 miljoen euro.
Ook komen er enkele maatregelen om de werkdruk te verlichten. Op piekmomenten zal het laden en lossen van vliegtuigen niet langer met slechts drie personen moeten gebeuren maar worden vijf personen vrijgemaakt. Maaltijdpauzes moeten voortaan ook gerespecteerd worden, zodat een crew die enkele uren op het tarmac moet staan door vertraagde vliegtuigen daarna zijn pauze toch nog krijgt.
Er werden ook punten afgedwongen die de organisatie binnen Aviapartner moeten verbeteren. In de eerste plaats wordt de personeelsdienst versterkt, zodat de lonen correct uitbetaald worden. Daarnaast zullen leden van de raad van bestuur toezien op de uitvoering van het akkoord en dat moet tot meer vertrouwen leiden.
“Hele luchtvaartsector moet bekeken worden”
De LBC-NVK, de grootste centrale van de christelijke vakbond ACV, is blij dat de directie na zes dagen van staking tot inkeer kwam en dat de werkomstandigheden van het personeel van Aviapartner structureel aangepakt worden. “Dit akkoord is een - kleine - eerste stap, maar na Swissport Cargo, Ryanair en nu ook Aviapartner, is het 5 voor 12 om de problematiek rond de lowcostmaatschappijen veel breder aan te pakken. De politiek draagt hierin een grote verantwoordelijkheid”, zegt Hans Elsen van de LBC-NVK. “Vaste voltijdse jobs moeten de standaard blijven in een sector waar al heel veel flexibiliteit wordt gevraagd,” vindt Elsen.
De vakbonden verwachten en hopen nu dat de eisen ook effectief opgevolgd en ingewilligd worden. Zo moet Aviapartner de komende maanden in de vervanging van het werkmateriaal investeren. “Deze investeringen zijn noodzakelijk om het personeel hun werk op een veilige en correcte manier te laten uitvoeren. Het is nu aan de directie om dat akkoord ook effectief uit te voeren,” besluit Elsen.
Geschrapte vluchten
De vakbonden verwachten dat de personeelsleden van Aviapartner vandaag het werk langzaam maar zeker terug zullen oppikken. Daarmee zal alle ellende op Brussels Airport nog niet meteen verdwijnen: eerst moet immers de achterstand van de voorbije week worden weggewerkt. De hoop is dat alles op de luchthaven vanaf morgenochtend 6 uur weer rimpelloos verloopt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Staking Zaventem: overleg nog altijd muurvast
-
Diesel tanken wordt goedkoper
Diesel tanken wordt morgen goedkoper. Dat meldt de FOD Economie. -
PREMIUM
Van bloeiend familiebedrijf naar zorgenkind in dieprode cijfers: wíl Aviapartner wel dat het goedkomt?
Tenzij er een oplossing uit de lucht valt, zit de luchthaven van Zaventem aan stakingsdag 6. Het ooit zo bloeiende familiebedrijf Belgavia zit vandaag als Aviapartner dieper dan ooit. Maar wíl het er wel weer bovenop komen? -
-
Staking Aviapartner duurt zeker nog tot morgen, vandaag al minstens 140 vluchten geschrapt: “Directie, kom uit uw kot”
-
17
Russisch staatsgasbedrijf Gazprom maakt voor het eerst in 25 jaar verlies
Gazprom heeft vorig jaar voor het eerst sinds 1999 een verlies geleden. Na de grootschalige inval van Rusland in Oekraïne verkocht het Russische staatsgasbedrijf steeds minder gas aan Europa, waarmee een lucratieve exportmarkt is weggevallen. -
PREMIUM
Solidariteitsactie palmt vertrekhal Zaventem in: "Allemaal slaven"
Aviapartner stevent af op z'n zevende stakingsdag. De vakbonden bij de bagageafhandelaar en hun sympathisanten maakten gisteren met een grootschalige solidariteitsactie duidelijk dat ze doorgaan tot hun eisen zijn ingevuld. -
Staking Aviapartner
TUI fly moest nog geen enkele vlucht schrappen: van stewardess tot de grote baas, iedereen helpt mee koffers in- en uitladen
-
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
-
Fusie tussen Crelan en Axa Bank leidt "op lange termijn" tot verlies van 150 banen
Als gevolg van de fusie van banken Crelan en Axa Bank wil de directie van de groep het met 150 voltijdse banen minder doen op de hoofdkantoren. Dat meldt ‘De Tijd’ en het nieuws wordt bevestigd door Crelan zelf. De woordvoerster van Crelan benadrukt dat de afbouw “op lange termijn” en via “natuurlijke afvloeiingen” zal gebeuren. -
Jobat
Je of u? Beste of geachte? Vriendelijke groeten of hoogachtend? Zo schrijf je in élke situatie de juiste mail
Je zit achter je computer, klaar om die belangrijke e-mail te versturen. Maar dan slaat de twijfel toe: welke begroeting moet je gebruiken? En hoe formeel of informeel dien je te zijn? In deze gids geeft Jobat.be je alle antwoorden die je nodig hebt. -
6
Noorwegen wil als eerste land ter wereld toestemming geven voor diepzeemijnbouw
165 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerfrancis vanoverschelde
Micheline Gevers
Mark Peeters
Marie Vanakker
danny porters