© Geert Van Hoeymissen

Vijf tips waardoor de sint zich niet laat vangen door sinterklaasfolders

Kinderen verslinden de sinterklaasfolders van winkelketens, maar ook de sint bekijkt ze maar beter erg goed. Vooral de kleine lettertjes van de talrijke promotieacties zijn niet onbelangrijk zodat hij zich niet laat vangen. Radio2 zet samen met zijn luisteraars en met marketingprofessor Gino Van Ossel (Vlerick Business School) vijf valkuilen op een rij. 

1. Staar je niet blind op laagsteprijsgarantie

Speelgoedwinkels als Fun en Dreamland pakken uit met de laagste prijsgarantie. Carrefour belooft zelfs het prijsverschil vijf keer terug te betalen als je elders een lagere prijs ziet. Vergelijk ook echt de prijzen met andere winkels als je zeker wil zijn dat je de laagste prijs betaalt. Laat je dus niet vanzelf sussen door de belofte van de laagste prijs. 

Je kan ook doen wat luisteraar Jeroen doet. Hij neemt de verschillende speelgoedfolders mee naar de winkel en zoekt dan prijzen op, al kan je ook via een smartphone prijzen bij de concurrentie opzoeken als je gaat winkelen. 

Winkels passen ook niet altijd hun prijzen aan als een klant elders een lagere prijs heeft opgemerkt. Soms loopt de actie van een concurrent maar tijdelijk en is het voor de winkel onmogelijk om voor die korte tijd de prijzen aan te passen. Lees hier ook ons artikel van vorig jaar over dit soort van acties.  

2. Doorgestreepte prijs vaak misleidend

Een oude prijs met een streep erdoor, dat gebeurt in zowat alle folders met promoties. De wetgeving laat hier veel toe. Die prijs uit het verleden moet effectief een prijs zijn die "voorheen" gedurende "enige tijd" werd toegepast. De prijs moet dus niet vergeleken worden met gisteren of vorige week, dat mag ook al een prijs uit een verder verleden zijn. Als speelgoedwinkels tijdens de zomer speelgoed tegen een hoge prijs in de winkel zetten, kunnen ze dat nu tegen fors lagere prijzen verkopen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het elders niet nóg goedkoper is. Bovendien betrapt de economische inspectie winkels wel eens op valse prijsverminderingen. Onze raad? Let beter niet op die doorgestreepte prijzen, want die zeggen weinig. Weeg gewoon af of de huidige prijs voor jou een correcte prijs is of niet en vergelijk die eventueel met de concurrentie. 

3. Korting "op alles" is eerder "op alles, behalve..."

Winkels die speelgoed verkopen, lokken jou met slogans als “15 procent korting op alles”. Hopelijk trappen we nu een open deur in; uiteraard is die "alles" met een korreltje zout te nemen.

Er staat altijd een sterretje bij dat soort van slogans en als je dan effectief de kleine lettertjes gaat lezen, staat er wel degelijk zwart op wit dat producten die al in prijs verlaagd zijn, niet meetellen. Ook speelgoed met zo’n doorgestreepte prijs vallen daaronder. “15 procent korting op alles” is dus eerder “15 procent korting op alles behalve alles wat al in promotie staat”, maar dat bekt wat minder mooi natuurlijk. 

4. Bekende webshops niet altijd goedkoper

Wat je in een webshop koopt, is sowieso goedkoper. Al te vaak gaan we daarvan uit. Bekende webwinkels zoals “bol.com” profiteren van die intussen vastgeroeste overtuiging en durven hogere prijzen vragen. Gaat hier dus niet gemakshalve in mee. 

5. Koop beter vroeg dan laat

Al komt deze tip wat laat misschien, maar onthoud hem misschien voor volgend jaar. In september en oktober is speelgoed vaak goedkoper. Zeker als je een aantal verschillende stukken speelgoed koopt, kan je met die najaarsacties behoorlijk wat geld uitsparen. Vaste klanten worden in die periode soms nog extra beloond met getrouwheidskortingen. 

Meest gelezen