Leerkrachten niet te spreken over ‘afschaffing’ van aardrijkskunde: “Dit is geen quizvak”

© Shutterstock.

De algemene kennis van jongeren gaat erop achteruit en dat zal niet veranderen door aardrijkskunde te integreren in een clustervak. Dat zegt Rita Heyrman, voorzitter van de Vereniging leraars aardrijkskunde, dinsdag. In het katholiek onderwijs groeit de onrust dat het vak gaat verdwijnen met de komst van een cluster wetenschappen & techniek.

adm

Het gaat hier niet over de schrik van leerkrachten om een aantal lesuren te verliezen, maar over het feit dat het vak aardrijkskunde niet naar waarde wordt geschat, benadrukt Heyrman. “Het is geen quizvak waar je de hoofdsteden uit het hoofd leert, maar het creëert een ruimtelijk bewustzijn en geeft een referentiekader”, luidt het. Het biedt antwoorden op vragen als waarom zoveel jonge Afrikaanse mannen naar Europa trekken en waarom China naar Europa komt voor landgrabbing, geeft de voorzitter als voorbeelden.

De vereniging vreest voor een interdisciplinaire aanpak, waarbij er een “grootste gemene deler gezocht wordt in die verschillende vakken”. “We hebben het al vaker gezien, zoals bij vakken als wereldoriëntatie, natuurwetenschappen en PAV (project algemene vakken) in het beroepsonderwijs”, aldus Heyrman. “Die vakken worden gegeven door één leerkracht en dat is vaak geen geograaf.”

Het is uitkijken naar volgende week, wanneer het gemeenschapsonderwijs (GO!) zijn nieuwe ontwerp-leerplannen voorstelt. Die moeten eerst nog intern voorgelegd worden, voordat ze officieel gepresenteerd worden. Volgens Heyrman werkt GO! meer multidisciplinair en is er een grotere ruimte voor de leerkracht.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen