Waarom je geen duizenden volgers meer moet hebben om te scoren op Instagram
Je hebt ze misschien al wel zien voorbijkomen op Instagram: jongens en meisjes met soms maar 1.000 volgers op Instagram die samenwerkingen aangaan met merken. Beetje gek aangezien ze zo’n beperkt bereik hebben zou je denken, maar daar hebben bedrijven een andere mening over. De zogenaamde nano-influencers zijn alsmaar meer in opkomst, wij leggen uit hoe dat komt.
Hoe meer volgers op Instagram, hoe meer merken met je willen samen werken. Dat was lange tijd de regel in de influencerwereld en is zeker ook nog niet van de baan. Maar er is wel verandering op til en daar zijn verschillende redenen voor.
Eerst en vooral omdat de groten der aarde, denk in België bijvoorbeeld aan Sofie Valkiers (507.000 volgers op Instagram), Nathalie Van den Berg (201.000 volgers) en Matthias Geerts (313.000 volgers), simpelweg peperduur zijn. Ze vragen, en krijgen bovendien, soms bedragen met 3 nullen voor één foto op Instagram. Dat kan en wil lang niet elk merk betalen.
Niet dat die prijzen zo verwonderlijk zijn, hun bereik is gewoon gigantisch. Maar steeds vaker rijst de vraag of dat megabereik eigenlijk wel iets zegt. Brengt het de merken ook daadwerkelijk iets op? Komt het nog wel geloofwaardig over dat de influencer in kwestie pakweg die pot yoghurt op haar Instagramfeed lekker vindt, als ze elke dag soortgelijke samenwerkingen aangaat? Zeker als eigenlijk niet eens duidelijk wordt aangegeven of het over betaalde content gaat of niet. En ook, zijn al die volgers niet gewoon gekocht? Er zouden zelfs bedrijven zijn die de profielen van mensen zoals jij en ik hacken, om zo neppe volgers voor influencers te verkrijgen. En dan zijn er nog de online groepen waarin wordt afgesproken om op elkaars foto’s te reageren én de programmaatjes die uit jouw naam liken, volgen en reageren zodat je sneller meer volgers krijgt.
Het artikel gaat verder onder de foto.
Dat heeft veel te maken met het vernieuwde algoritme van Instagram, Facebook en co waarbij interactie een belangrijkere rol speelt in hoe de post naar voren komt. Hoe hoger de potentiële interactie, hoe hoger de post op iemand zijn tijdlijn zal verschijnen. Met interactie bedoelen we trouwens betrokkenheid oftewel reageren en liken in socialemediatermen. En laat de (natuurlijke) interactie van deze grote influencers in verhouding nu vaak een pak lager liggen dan bij mensen met minder volgers. Mensen reageren nu eenmaal sneller op een post van iemand die ze kennen en dichter bij hen staat.
Reden genoeg dus om zich in de marketingwereld stilaan een beetje zorgen te beginnen maken. En dus zijn ze met een oplossing gekomen. Eerst waren er de micro-influencers, die met gemiddeld 10.000 tot maximum 100.000 volgers, al wat bereikbaarder, goedkoper en volgens sommigen ook betrouwbaarder zijn. Met de komst van nano-influencers mag het nu zelfs nog wat toegankelijker. Zij hebben tussen de 1.000 en 5.000 volgers en promoten een product doorgaans gratis of voor een klein bedrag aan hun volgers. Omdat hun bereik een pak behapbaarder is, zijn ze volgens marketeers veel geloofwaardiger. Als zij zeggen dat ze een huidverzorgingsmerk goed vinden, dan komt dat over als een oprecht advies van een vriend in plaats van als een advertentie. Ook zullen ze zelden moeilijk doen en voeren ze doorgaans uit wat het merk van hen vraagt zonder morren. Volgers kopen lijkt al helemaal uit den boze.
Nano-influencers in België
Ook in België zijn er ondertussen tal van nano-influencers actief. Jongens en meisjes die overdag fulltime werken en die als hobby graag met Instagram bezig zijn. Het is geen job voor hen, maar wie vindt het natuurlijk niet leuk om af en toe een gratis product te krijgen. Zo maakte Sofie Lambrecht (2.076 volgers) al reclame voor Croky chips, Alica (1.607 volgers) werkte onlangs nog samen met Soubry Pasta, Glenn Dierickx (3.008 volgers) postte een foto over huidverzorgingsmerk Kiehl’s inclusief kortingscode voor zijn volgers en Romy (1.981 volgers) werkte samen met dat andere huidverzorgingsmerk Origins.
Of het einde van de grote influencers nabij is en nano-influencers alleen nog maar meer aan populariteit gaan winnen, is natuurlijk koffiedik kijken. In een column op onze site zei Simone Krouwer, onderzoekster naar online advertentietechnieken aan de Universiteit Antwerpen, er eerder het volgende over: “Ik denk (en hoop) dat het besef bij iedereen komt dat we best wat kritischer naar influencermarketing mogen kijken. Het kaf van het koren scheiden. En de échte influencers, gepassioneerde en oprechte mensen die échte mensen (en geen robots) inspireren, zullen wel blijven scoren.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Een handige kit van 1,97 euro belooft je in één swipe de perfecte smokey eye: onze beautyredactrice doet de test
-
PREMIUM
Droog, krullend, fijn of dik haar? Dit is de ultieme haargids voor elk haartype. “Gebruik twee borstels”
Haren wassen, hoe moeilijk kan het zijn? Shampoo, conditioner en klaar. Toch klopt dat niet helemaal. Afhankelijk van je haartype kunnen kleine aanpassingen je helpen om het allerbeste uit je kapsel te halen. Dankzij deze haargids wordt every day een good hair day. “Heb je steil haar en had je graag meer body? Een zeezoutspray is ideaal voor meer textuur.” -
Korte coupes zijn een trend komende zomer en zo style jij die. “Het is níét enkel voor mama’s of oudere vrouwen”
De tijd dat korte kapsels enkel voor moeders en oudere dames waren, is voorbij. Zelfs model Gigi Hadid en zangeres Angèle lieten zich verleiden door de schaar. Beautyredactrice Sophie en BV-kapper Jochen Vanhoudt vertellen wat de hipste kapseltrends voor de zomer zijn. “Krul een aantal plukjes in het wilde weg, of ga er gewoon even met je vingers door en klaar.” -
-
Gouden Giro
Allerlaatste kans op 5.000 euro: neem nu deel aan de Gouden Giro en sleep talloze prijzen in de wacht dankzij HLN
-
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
Het is eindelijk rokjesweer: zo stoom jij je benen klaar. “Dit is hét geheim van Jennifer Lopez”
Daar zijn de eerste zonnestralen eindelijk. Tijd om de benen ‘rokjesklaar’ te maken. En daar zijn we volop mee bezig, zo blijkt uit de verkoopcijfers. Bodycare was immers nog nooit zo populair. Maar kan je je benen echt mooier smeren? En wat met cellulite, striemen of ingegroeide haartjes? Beautyredactrice Sophie weet raad. “Billen zoals J.Lo? Ik testte hét hulpmiddel dat zij gebruikt.” -
PREMIUM2
Nu zelfs coureurs, voetballers én acteurs er één dragen: zo werd het iconische ‘honkbaljasje’ weer hip
-
Met dit stappenplan verloopt zelfbruinen vlekkeloos: “Bleekscheten beginnen best met een gradual tan”
-
Kleine bubbeltjes en roodheid rond je mond of ogen? Dan heb je hetzelfde kwaaltje als Hailey Bieber. Zij en dermatoloog geven tips
“Ik kamp al sinds mijn 19de met periorale dermatitis”, onthulde model Hailey Bieber recent op sociale media. Een huidaandoening die veel jonge vrouwen treft, meent dermatologe Griet Voet. Azelaïnezuur en clindamycine to the rescue, aldus Bieber. Maar werken deze twee remedies écht? De huidarts geeft advies: “Kijk eerst naar de oorzaak.” -
Minder acne, rimpels of schilfertjes door filters op je douchekop: werkt het echt? 3 experts reageren op de hype
Dof haar, veel acne of een droge huid? Hoog tijd om een nieuwe douchekop of een speciale waterfilter te kopen, zeggen Chinese wetenschappers. Dermatologen Griet Voet, Thomas Maselis en BV-kapper Jochen Vanhoudt verklappen of zulke filters, die fans vergaren op sociale media, wel echt werken. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerSofie Lynster