Direct naar artikelinhoud
Economie

‘Mr. Fix-it’ redde drie autobedrijven. En nu zit Carlos Ghosn in de cel

Carlos Ghosn verdiende in 2017 15 miljoen euro.Beeld EPA

Hij hielp Renault erbovenop. Hij hielp Nissan erbovenop. Hij was bezig Mitsubishi erbovenop te helpen. En nu is Carlos Ghosn zelf in het ravijn gestort. Hij zou jarenlang miljoenen aan inkomsten verborgen hebben gehouden.

De man die twee autobedrijven van de ondergang redde en bezig was hetzelfde trucje te herhalen bij een derde, is in Tokio opgepakt op verdenking van verduistering. Ghosn (64) zou jarenlang voor miljoenen euro's inkomsten verborgen hebben gehouden. Daarnaast zou hij bedrijfseigendommen voor persoonlijke doeleinden hebben gebruikt, meldde Nissan gisteren. Het concern dat onder Ghosn van kwakkelende autofirma veranderde in een succesnummer met een jaaromzet van bijna 100 miljard euro, wil nu van hem af.

Ghosn, die vanwege zijn ingrijpende hervormingen bij Nissan de bijnaam 'de kostendrukker' kreeg, is kennelijk ook bedreven in het wegmaken van de eigen kosten. Volgens het Japanse persbureau Hyodo zou hij samen met president-directeur Greg Kelly tussen 2011 en 2015 omgerekend ongeveer 38 miljoen euro hebben weggesluisd.

Offshore

De fraude is opmerkelijk, omdat Ghosn een van 's werelds best betaalde autobazen is. In 2017 verdiende hij bijna 15 miljoen euro voor het leiden van Nissan en Renault. Midden vorig jaar kwam Ghosn ook in opspraak toen het persbureau Reuters documenten in handen kreeg die aantoonden dat hij en zes andere directeurs van het autoconcern een offshore-constructie gebruikten om voor enkele miljoenen extra bonussen uit te betalen. Ghosn ontkende dat toen.

Nadat een klokkenluider misstanden bij Nissan had gemeld, verrichtte het concern maandenlang intern onderzoek. Het bedrijf maakte gisteren zijn excuses over aan de aandeelhouders en andere belanghebbenden.

Toen Goshn in 1999 door Renault naar Tokio werd gestuurd om daar orde op zaken te stellen, reorganiseerde hij het bedrijf met harde hand. Fabrieken werden gesloten, werknemers ontslagen en bezittingen verkocht. Binnen een jaar was het bedrijf weer winstgevend. Het leverde hem na zijn aanvankelijke bijnaam de kostendrukker al snel de geuzentitel Mr. Fix-it op. Als wonderdokter mocht hij twee jaar geleden Mitsubishi onder handen nemen, dat na een schandaal rond het verbruik van zijn auto's in diepe problemen was geraakt en goeddeels werd ingelijfd door Nissan.

De Braziliaans-Libanees-Franse topman geldt niet alleen als een goede manager, maar ook als een ziener. Hij was een van de eerste automagnaten die net als Elon Musk het potentieel van elektrisch rijden onderkende. Hij stond aan de wieg van de Nissan Leaf, 's werelds eerste min of meer massaal geproduceerde e-auto. Ook ontstond onder zijn leiding de verkoophausse van compacte SUV's, auto's die wat hoger op de wielen staan en de bestuurder daardoor een beter overzicht bieden. Nissans Qashqai was een van de eerste in het genre en werd een vaak gekopieerde verkoophit.

Hiroto Saikawa.Beeld EPA
'Ik voel hevige teleurstelling, frustratie, wanhoop, verontwaardiging en wrok’
Hiroto Saikawa, CEO Nissan en opvolger

Inmiddels verkoopt de combinatie Renault/Nissan/Mitsubishi jaarlijks meer dan 10 miljoen auto's. Het concern behoort daarmee tot 's werelds grootste autoproducenten. Geen wonder dat Ghosn afgelopen voorjaar door de aandeelhouders werd herverkozen om de komende vier jaar CEO van Renault te blijven.

Maar die onaantastbaarheid had een nadeel, concludeerde ook Hiroto Saikawa, de CEO van Nissan en opvolger van Ghosn. De arrestatie laat zien dat de macht te veel was geconcentreerd bij een persoon, zei Saikawa tijdens een persconferentie. "Ik voel hevige teleurstelling, frustratie, wanhoop, verontwaardiging en wrok."

Franse staat

Maar zijn toekomst is plotseling onzeker: het aandeel van de Franse automaker viel maandag even hard als zijn leider: op de beurs van Parijs noteerde het aandeel op het einde van dag 8,4 procent lager. De onrust noopte de Franse president Macron ertoe maandag te verklaren dat de staat 'extreem alert' is op de stabiliteit van het concern. Begrijpelijk: de Franse overheid heeft een belang van 15 procent in Renault.