© BELGA

Monsterboete voor mislukking elektronische dienstencheques

Het bedrijf Sodexo krijgt van de Vlaamse overheid een zware boete van 280.000 euro omdat de elektronische dienstencheque niet doorbreekt. “Het was de afspraak dat in de eerste zes maanden van dit jaar 45% van de cheques elektronisch zou zijn en daar zitten we nog ver onder”, zegt Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA). Daarnaast zijn er ook tal van technische klachten.

cwil

Elke maand worden er in Vlaanderen zo’n 5 à 7 miljoen dienstencheques uitgegeven. Gezinnen kunnen die dienstencheques gebruiken voor huishoudhulp. Sinds 1 januari van dit jaar zijn de gewesten bevoegd voor de dienstencheques. De Vlaamse overheid heeft de werking ervan uitbesteed aan het privébedrijf Sodexo. Dat moet ervoor zorgen dat tegen eind volgend jaar 95% van alle dienstencheques elektronisch is, zodat de papieren rompslomp verdwijnt.

Maar het aandeel elektronische dienstencheques schommelt elke maand tussen 33 en 39%. “Aan het huidige groeitempo is het vooropgestelde doel van 95% elektronische dienstencheques tegen eind 2017 moeilijk haalbaar”, zegt Muyters.

Sodexo riskeert daardoor nog meer fikse boetes in de toekomst. “We zitten nu elke maand samen met Sodexo om de problemen op te lossen. Enkele – soms absurde – zaken moeten dringend worden aangepakt”, zegt Muyters.

Zo kunnen mensen die Jo of An heten via de website van Dienstencheques Vlaanderen geen cheques aanvragen, omdat een voornaam minstens uit drie letters moet bestaan.

Nog meer problemen

Die ene technische fout is maar het topje van de ijsberg. Vlaams Parlementslid Martine Taelman (Open Vld), die ook zaakvoerster is van dienstenchequebedrijf P*UUR in Bouwel (Grobbendonk), kaartte in de parlementaire commissie nog veel andere problemen aan, die hoofdzakelijk met de elektronische dienstencheque te maken hebben.

“Als een gebruiker van dienstencheques overschakelt van de papieren naar de elektronische versie, moet hij de dienstencheque-onderneming contacteren zodat die een login en een paswoord voor de gebruiker kan aanmaken”, zegt Martine Taelman. “Waarom kan de gebruiker van dienstencheques niet gewoon aan de huishoudhulp meedelen dat hij wil overschakelen? Dan kan die de boodschap doorgeven, en heeft de gebruiker geen rompslomp.”

“Een ander probleem is dat een klant via de website van Sodexo kan melden dat hij met vakantie is en dat de poetshulp dan niet moet komen. Helaas geeft Sodexo dat niet altijd door aan de dienstenchequebedrijven zelf, waardoor ze voor niets huishoudhulp naar mensen sturen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER