.
Volledig scherm
PREMIUM
. © iStock

"Verplichte cursus voor e-bikes? Leg liever goede fietspaden aan"

Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen daalt niet langer. Vooral voor fietsers was 2018 voorlopig al gevaarlijk, met een 40% hogere dodentol. Opmerkelijk: een kwart van de omgekomen fietsers reed elektrisch. Moeten we geen extra opleiding opleggen aan wie met een motortje wil fietsen? We legden onze vragen voor aan Stef Willems van het Vias. 

79 reacties

  • maarten vissers

    5 jaar geleden
    Eerst iedereen met de fiets en dan rijbewijs verplicht verzekering inschrijving belasting gevaren bijdrage enz. De wereld draait door
  • Elle Devee

    5 jaar geleden
    Die e-bikes zijn ook gevaarlijk voor voetgangers. Onlangs stak ik over op een zebrapad . Komt daar opeens zo'n idioot op volle snelheid aanrazen. Ik kon nog net op tijd achteruit springen. Had hij ook nog het lef om me uit te schelden dat ik moest uitkijken waar ik liep. Op het zebrapad notabene. En ik was niet pas beginnen oversteken toen hij er al aankwam. Hij reed gewoon zo snel dat hij er opeens was en niet meer kon remmen.
  • Victor Bellens

    5 jaar geleden
    Alles in verhouding als er meer gefietst wordt zijn er meer ongevallen normaal zou ik zeggen, is dit de schuld van de fietsers helemaal niet. Dat alles nog wat beter kan weten we allen,daar is tijd en beleefdheid voor nodig geen rijbewijs.
  • Ludovic De Beuckeleer

    5 jaar geleden
    Els Pauwels, we zullen nog eens praten als je de 50 voorbij bent , want daarvoor zijn de E-bikes ontworpen om de oudere onder ons in beweging te houden. maar uit jou commentaar lees ik dat jij het fietspad liever alleen voor jou wil hebben.
  • Els Pauwels

    5 jaar geleden
    Vaak meters voel je je dan niet een beetje dom dat niet elektrische fietsen je voorbijsteken. Die ebikes van jouw is gevaarlijker als je slipt. Want door het gewicht heb je die minder onder controle als een niet elek racefiets van pakweg 10kg