© HBVL

Mediahuis wordt derde grootste uitgever van Nederland

Mediahuis neemt de Nederlandse Media Groep Limburg over, bekend van de regionale kranten De Limburger en Limburgs Dagblad. Dat heeft Mediahuis woensdag bekendgemaakt. Een derde van de omzet van Mediahuis wordt daarmee in Nederland gerealiseerd.

Mediahuis had al NRC Media in portefeuille. Met de overname van de Limburgse kranten wordt Mediahuis de op twee na grootste uitgever qua oplage in Nederland, na de Persgroep en Telegraaf Media.

Media Groep Limburg was sinds twee jaar in handen van Concentra, dat samen met Corelio Mediahuis heeft opgericht. Daarin werden drie jaar geleden alle kranten en digitale activiteiten van beide uitgevers gebundeld. Bij Concentra en Corelio bleven nog een aantal activiteiten over, onder meer dus Media Groep Limburg.

Behalve de Nederlands-Limburgse kranten worden ook de participaties in De Vijver Media (Vier, Vijf, Zes, Woestijnvis) en Metro, de Nederlandstalige en Franstalige radio Nostalgie en de exploitatie van de regionale tv-zenders ATV, TV Limburg, TV Oost en ROB TV ondergebracht bij Mediahuis.

In een toelichting wijst Mediahuis-ceo Gert Ysebaert op de noodzaak van krachtenbundeling en inzetten op verschillende mediakanalen. Krantenredacties maken bijvoorbeeld steeds meer gebruik van video. “Mediahuis beschikt over een uitgebreide videoredactie en werkt vandaag al samen met SBS rond de commercialisering van video. We willen dit partnerschap in de toekomst nog versterken. Bovendien zien we inzake videojournalistiek ook heel wat opportuniteiten in een samenwerking tussen de regionale tv-zenders en onze regionale kranten”, aldus de topman in een toelichting.

In een toelichting wijst Mediahuis-ceo Gert Ysebaert op de noodzaak van krachtenbundeling en inzetten op verschillende mediakanalen. Krantenredacties maken bijvoorbeeld steeds meer gebruik van video. “Mediahuis beschikt over een uitgebreide videoredactie en werkt vandaag al samen met SBS rond de commercialisering van video. We willen dit partnerschap in de toekomst nog versterken. Bovendien zien we inzake videojournalistiek ook heel wat opportuniteiten in een samenwerking tussen de regionale tv-zenders en onze regionale kranten”, aldus de topman in een toelichting.

In de nieuwe structuur wordt Mediahuis een groep met ongeveer 2.000 medewerkers en een omzet van meer van 530 miljoen euro, waarvan een derde wordt gerealiseerd in Nederland. De verschillende nieuwsmerken van de uitgever zullen goed zijn voor een dagelijkse oplage van ruim 900.000 kranten en een online bereik van twee miljoen mensen.

De overname moet ook de ambitie tonen van de uitgever om een toonaangevende Belgisch-Nederlandse mediagroep te worden, klinkt het bij Mediahuis. Media Groep Limburg zal een zelfstandig bedrijf blijven.

De mededingingsautoriteiten moeten zich nog uitspreken over de transactie.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer