Grensovergang Rekkem volledig geblokkeerd door actie van transportvakbonden

De transportbonden versperren maandagochtend aan de grensovergang in Rekkem de volledige E17 richting Frankrijk. Kort na 8 uur vertraagde een karavaan onder politiebegeleiding vanuit Kortrijk om tot volledige stilstand te komen in Rekkem.

LEES OOK. Let op: kans op files door acties van truckers

Sinds 7.30 uur lieten de transportbonden van zich horen aan de voormalige grenspost in Rekkem. Eerst met een kleine actie op de parking, gevolgd door een volledige wegblokkade. Niemand kwam er aanvankelijk door, maar al snel werden enkelingen doorgelaten.

Frisdrankje en snack

Het was in eerste instantie de bedoeling enkel de vrachtwagens af te leiden via de parking om hen te sensibiliseren en te informeren met pamfletten, maar ook personenvoertuigen moesten mee aanschuiven. Gaandeweg werd de blokkade een filterblokkade. Vrachtwagenchauffeurs werden nog getrakteerd op een frisdrankje en een snack. Automobilisten hadden het vaak moeilijk met de vertraging, de truckchauffeurs daarentegen waren wel tevreden met de actie, omdat het hun beroep aanbelangt.

De bonden voeren maandagochtend actie aan verscheidene grensovergangen tegen plannen van Europa om te morrelen aan de rij- en rusttijden van vrachtwagen- en buschauffeurs. “Er ligt een pakket maatregelen klaar die onaanvaardbaar is voor de transportbonden”, aldus Birger Victor van ABVV-BTB.

“De verkorte rusttijden verhogen de onveiligheid in het verkeer, enerzijds voor onze chauffeurs, anderzijds voor de andere weggebruikers. Daarenboven willen we dat de rusttijd na twee weken niet op de weg gebeurt, wat nog al te vaak het geval is. Bovendien maakt het pakket geen werk om sociale dumping in de sector tegen te gaan, integendeel. Met dit pakket wordt sociale dumping gelegaliseerd. Maar er is meer. We vragen goede infrastructuur met onder meer propere sanitaire voorzieningen voor onze chauffeurs. Reizende automobilisten zullen het ook al vastgesteld hebben, vaak leven de chauffeurs in onmenselijke omstandigheden”, besluit Victor. Rond 9 uur kwam er een einde aan de actie in Rekkem.

Weinig hinder in Meer

Aan de grensovergang op de E19 in Meer was er dan weer weinig hinder. “We staan hier om te informeren, niet om te blokkeren,” zegt John Reynaert van de Belgische Transportbond. “Als er al vertragingen ontstaan, is het omdat de vrachtwagenchauffeurs zelf een praatje willen maken.”

“We hebben vooraf over de actie overlegd met de lokale politie en verkeerspolitie”, zegt secretaris Floor Baleci van ACV Transcom. “Een blokkering van het verkeer werd ons verboden.”

Tussen 7 en 9 uur stonden een veertigtal actievoerders van de transportbonden BTB-ABVV en ACV Transcom aan de op- en afritten van de E19 in de transportzone van Meer. Ze deelden pamfletten uit over het ‘mobility package’, een wetswijziging over onder andere de rusttijden van bus- en vrachtwagenchauffeurs waarover het Europees Parlement in januari stemt.

Bij de actie waren ook Europees Parlementsleden Kathleen Van Brempt (SP.A) en haar Nederlandse collega Agnes Jongerius aanwezig. Zij steunen de actie van de vakbonden.

Transportvakbond voert actie aan snelwegparking E314 in Zonhoven

De socialistische transportvakbond BTB heeft maandagochtend actie gevoerd in beide richtingen van de E314 op de snelwegparking in Zonhoven. Een twintigtal vakbondsleden deelde er pamfletten uit aan vrachtwagen- en buschauffeurs. Ook in Maasmechelen werd aan de grensovergang van de E314 actie gevoerd tegen de plannen van Europa om te morrelen aan de rij- en rusttijden van vrachtwagen- en buschauffeurs.

De BTB deelde van 07.00 tot 09.00 pamfletten uit aan passerende vrachtwagen- en buschauffeurs. Daarbij werd geen filterblokkade opgesteld, waardoor het verkeer niet gehinderd werd. De snelwegparking in Zonhoven werd als locatie uitgekozen omdat er veel vrachtwagenchauffeurs hun weekend moeten doorbrengen. “Als de rijtijden omhoog gaan, zullen ook de waakzaamheid en de vermoeidheid van de chauffeur een grote rol spelen. We zien bijvoorbeeld nu al dat 16,5 procent van de ongevallen met fietsers door grote voertuigen veroorzaakt wordt”, zegt Christel Evers, propagandist van BTB Limburg. “Als de verplichte wekelijkse rust wordt aangepast, mogen de chauffeurs ook overnachten in de cabine. De werknemers hebben hier dan niets aan te zeggen.”

De vakbonden maken zich niet enkel zorgen over de rij- en rusttijden, maar ook over sociale dumping. “Sociale dumping wordt gemakkelijker gemaakt, want mensen uit het Oostblok zijn veel goedkoper. Zij worden dan verplicht om naast hun vrachtwagen hun potje te koken. Dat is mensen uitbuiten en moderne slavernij”, stelt vrachtwagenchauffeur Leo Vansusteren. “We zijn in België onderbemand met chauffeurs, want wie wil nog 15 uur werken voor een loon dat je op 8 uur in een bedrijf kan verdienen? Chauffeurs zitten echt overspannen aan het stuur, want er is druk van de baas, de wegen zitten overvol en de klant wil dat er op tijd geleverd wordt. Normaal mag men ook niet in de vrachtwagen slapen, maar dat gaat nu wel door de werkgevers geëist worden. Er zijn al veel chauffeurs uitgestapt en er komen heel weinig jonge mensen bij.”

Actie aan snelwegparking E314 in Zonhoven

De socialistische transportvakbond BTB heeft maandagochtend actie gevoerd in beide richtingen van de E314 op de snelwegparking in Zonhoven. Een twintigtal vakbondsleden deelde er pamfletten uit aan vrachtwagen- en buschauffeurs. Ook in Maasmechelen werd aan de grensovergang van de E314 actie gevoerd tegen de plannen van Europa om te morrelen aan de rij- en rusttijden van vrachtwagen- en buschauffeurs.

De BTB deelde van 7 tot 9 uur pamfletten uit aan passerende vrachtwagen- en buschauffeurs. Daarbij werd geen filterblokkade opgesteld, waardoor het verkeer niet gehinderd werd. De snelwegparking in Zonhoven werd als locatie uitgekozen omdat er veel vrachtwagenchauffeurs hun weekend moeten doorbrengen. “Als de rijtijden omhoog gaan, zullen ook de waakzaamheid en de vermoeidheid van de chauffeur een grote rol spelen. We zien bijvoorbeeld nu al dat 16,5 procent van de ongevallen met fietsers door grote voertuigen veroorzaakt wordt”, zegt Christel Evers, propagandist van BTB Limburg. “Als de verplichte wekelijkse rust wordt aangepast, mogen de chauffeurs ook overnachten in de cabine. De werknemers hebben hier dan niets aan te zeggen.”

De vakbonden maken zich niet enkel zorgen over de rij- en rusttijden, maar ook over sociale dumping. “Sociale dumping wordt gemakkelijker gemaakt, want mensen uit het Oostblok zijn veel goedkoper. Zij worden dan verplicht om naast hun vrachtwagen hun potje te koken. Dat is mensen uitbuiten en moderne slavernij”, stelt vrachtwagenchauffeur Leo Vansusteren. “We zijn in België onderbemand met chauffeurs, want wie wil nog 15 uur werken voor een loon dat je op 8 uur in een bedrijf kan verdienen? Chauffeurs zitten echt overspannen aan het stuur, want er is druk van de baas, de wegen zitten overvol en de klant wil dat er op tijd geleverd wordt. Normaal mag men ook niet in de vrachtwagen slapen, maar dat gaat nu wel door de werkgevers geëist worden. Er zijn al veel chauffeurs uitgestapt en er komen heel weinig jonge mensen bij.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen