Commandant van Belgische luchtmacht hamert op meer investeringen in personeel voor Defensie
De commandant van de Luchtcomponent (de Belgische koninklijke luchtmacht) generaal-majoor Frederik Vansina, pleit voor meer investeringen in het personeel bij Defensie. Zo zijn een beter statuut en een betere verloning nodig. "Rekruteren is één zaak, maar we moeten het personeel ook behouden", aldus Vansina in een gesprek met Belga.
Vansina stelt dat regering-Michel I haar beloften is nagekomen en Defensie heeft geherkapitaliseerd. De volgende regering moet dat consolideren door te investeren in de werkingsmiddelen. Die zijn structureel hoger "omdat alle nieuwe wapensystemen duurder zijn in gebruik dan de vorige. Dat is normaal. Ze zijn veel efficiënter, dus zijn ze duurder", aldus Vansina.
"Naast die hogere werkingskosten, moet er nu echt geïnvesteerd worden in het personeel", aldus de generaal-majoor. "Het is duidelijk dat het behoud van het personeel en de aantrekkelijkheid van het beroep van de militair centraal staan in de voorstellen die Defensie doet aan de politieke partijen in voorbereiding van de nieuwe regering."
Toestellen
Bij de verhoging van het basisbudget van Defensie ligt volgens Vansina een speciale focus op het personeel en een aantal capaciteiten die nog moeten worden aangekocht. Voor de luchtmacht denkt hij dan aan kleinere toestellen dan het A400M-transportvliegtuig waarover België binnenkort zal beschikken. Met zo'n kleiner toestel kan bijvoorbeeld een gewonde para makkelijker worden geëvacueerd. "Ik spreek daarover met de special forces en zij beginnen daar ook over na te denken", klinkt het.
(Lees verder onder de foto)
Personeel
Vansina wijst er ook op dat de Luchtcomponent sinds 2015 in transformatie is, met bijvoorbeeld de hervorming van de gevorderde pilotenopleiding, de aankoop van nieuwe helikopters, gevechts- en transportvliegtuigen, en drones. "We moeten die transformatie doen terwijl we naar een strakkere personeelsenveloppe gaan", aldus de generaal-majoor.
Volgens hem heeft de Luchtcomponent vooral luchtverkeersleiders nodig. "Daar proberen we in het kader van de synergie met skeyes (het vroegere Belgocontrol) een soort van gemengde loopbaan aan te bieden", klinkt het. Het tweede kritische beroep zijn technici, maar daar verloopt de rekrutering nu beter. Zo waren er meer kandidaten in 2018 dan in 2017, onder meer door de grotere inspanningen van Defensie naar technische scholen.
Het derde kritische beroep is het zogeheten "mission support”: daarvoor worden mensen ingezet die de steundiensten leveren rond de piloot voor zijn zending, zoals onder meer inlichtingen en elektronische oorlogsvoering. Dat bestaat al voor de F-16, maar nu moet dat ook opgebouwd worden voor bijvoorbeeld de A400M.
Als vierde kritische beroep noemt hij de piloten. "De burgermarkt trekt aan en we zien dat we mensen beginnen te verliezen, vooral bij de 15e Wing Luchttransport en bij de helikopters", aldus Vansina. "De jachtpiloten verhuizen niet. Zij willen met de F-35 vliegen."
FF-16
De Luchtcomponent zag in 2018 bovendien 20 procent meer kandidaten om op F-16 te vliegen, vergeleken met 2017. "Vooral in Vlaanderen. De link met de VTM-reeks is duidelijk. Nu zoeken we een partner om in Franstalig België ook zoiets te doen."
Tot slot merkt Vansina nog op dat er op vlak van infrastructuur ook nog een grote achterstand is. Zo vergen de nieuwe toestellen nieuwe of aangepaste infrastructuur.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ook Senaat keurt herzieningsverklaring grondwet goed
-
114
Van Grieken steunt “strengste asielbeleid ooit” in Nederlands regeerakkoord: “Met Europa als het kan, zonder als het moet”
Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken is heel tevreden met het Nederlandse regeerakkoord, en dan vooral met het strenge asiel- en migratiebeleid. Dat Europa wel eens dwars zou kunnen liggen, deert Van Grieken niet. “Ik maak mij sterk dat Nederland het strengste asiel- en migratiebeleid zal krijgen. Met Europa als het kan, zonder Europa als het moet”, zei hij in ‘De Ochtend’ op Radio 1. -
VS-ambassadeur dreigt bod F-16's te wijzigen als België niet op tijd opvolger aanduidt
De ambassadeur van de Verenigde Staten in België, Ronald Gidwitz, waarschuwt dat het bod om de verouderende F-16-gevechtsvliegtuigen te vervangen door F-35's van de groep Lockheed Martin niet tot in het oneindige ongewijzigd geldig blijft. Het bod loopt af op 14 oktober, de datum van de gemeenteraadsverkiezingen. Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) laat zich niet opjagen. -
-
Livios
Bakken regen deze week: hoe vermijd je vervuild water in je regenput?
-
HLN Shop
Ken jij deze vijf types barbecue al? Van oldskool met houtskool tot Japanse verfijning
Tijdens het plannen van een grillfeest krijgen we al snel een luxeprobleem op ons... bord: het aanbod in de winkels beperkt zich niet meer tot een rooster met een bakje kolen onder. Anno 2024 vind je barbecues in alle denkbare soorten en maten. Hoe pik je hier het juiste exemplaar voor jou uit? HLN Shop plaatst vijf types barbecues in de kijker en bespreekt hun troeven en bijzonderheden. -
Independer
“Hond van 35 kg zonder beveiliging op achterbank wordt projectiel van 1 ton”: zo vervoer je je viervoeter wél veilig in de auto
Heel wat Belgen hebben een hond en een auto, en het gebeurt dan ook vaak dat die twee er samen op uittrekken. Maar zijn er bepaalde regels die je moet volgen als je een hond vervoert in de wagen? En wat als je huisdier het interieur van je voertuig beschadigt? Independer.be informeert. -
PREMIUM
Belgen doen mee aan grootste NAVO-machtsontplooiing sinds Koude Oorlog: operatie stoer doen
-
PREMIUM
Nu Nederland de grenzen sluit: wijken asielzoekers straks uit naar ons land?
-
Zit er een Belg achter een van de meest mysterieuze vliegtuigcrashes ooit? Documentaire duidt landgenoot aan als piloot die hoogste VN-baas neerschoot
De dood van VN-secretaris-generaal Dag Hammarskjöld is al 58 jaar een van de belangrijkste 'cold cases’ ter wereld. De Zweed kwam in 1961 in Afrika om het leven toen zijn vliegtuig neerstortte boven het huidige Zambia. De oorzaak van de crash kon ondanks tal van onderzoeken nooit officieel achterhaald worden: was het een technisch falen, of werd het vliegtuig toch uit de lucht geschoten? In een nieuwe documentaire claimen onderzoekers nu echter dat zowaar een Belgische piloot achter de aanval zat. -
Eén op de drie meldingen van ongewenst gedrag komt van mannen
Eén op de drie meldingen van grensoverschrijdend gedrag wordt gedaan door mannen. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Meldpunt voor Grensoverschrijdend Gedrag, dat ruim een halfjaar bestaat, zo schrijven Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen zaterdag. -
PREMIUM19
De succesformule achter Action, Wibra, Zeeman en Kruidvat onthuld: dit is waarom we massaal gaan winkelen in budgetketens
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDave Janssens
Hans De Lille
Georges Vande Velde