NMBS en Infrabel willen stiptheid op korte termijn verbeteren met vijftigtal maatregelen
Spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel hebben in totaal 46 maatregelen opgelijst die de stiptheid op het spoor op korte termijn zouden moeten verbeteren. Dat hebben de toplui van beide bedrijven vanmiddag gezegd in de Kamercommissie Infrastructuur.
De stiptheid op het spoor verslechterde vorig jaar tot 87,2 procent, het laagste niveau in vijf jaar. De beide spoorbedrijven werkten daarom opnieuw actieplannen uit. Daarin staan in totaal 46 maatregelen die op korte termijn een positieve invloed zouden moeten hebben op de stiptheid.
Spoorwegmaatschappij NMBS heeft 21 maatregelen in haar actieplan staan, aldus topvrouw Sophie Dutordoir. Daarbij onder meer veel aandacht voor het eerste vertrek van de treinen. Want het percentage treinen dat op tijd vertrekt, is vorig jaar gestabiliseerd op 97 procent. "Een verdere verbetering is mogelijk door het 'klaarmakingsproces' te vereenvoudigen en robuuster te maken", aldus de NMBS.
Bij Infrabel staan er 15 maatregelen in het actieplan, kondigde topman Luc Lallemand aan. Het bedrijf gaat bijvoorbeeld extra camera's installeren aan kritieke overwegen om sneller te kunnen ingrijpen bij incidenten en locomotieven uitrusten met systemen die problemen met de bovenleiding kunnen detecteren. In het kader van de huidige winterprik test Infrabel ook een product dat ijzelvorming op de bovenleidingen zou moeten tegengaan.
Daarnaast zijn er nog 10 gemeenschappelijke kortetermijnmaatregelen. Zo willen Infrabel en NMBS samen dringend de stiptheid aanpakken op twee Waalse assen: de zogenoemde "dorsale wallonne" en Binche-Turnhout. Ze zullen ook samen "robuustheidstests" uitvoeren om de impact van geplande werken in kaart te brengen. Naast de kortetermijnmaatregelen die beide spoorbedrijven opstelden, komt er een gemeenschappelijk "punctuality improvement program" voor de periode 2019-2022.
“Stiptheid realistischer meten”
Dutordoir wil ook de stiptheid van de treinen op een realistischere manier gaan berekenen, waarbij er ook rekening wordt gehouden met gemiste aansluitingen en afgeschafte treinen. “We moeten de echte ervaringen van klanten gaan meten.”
Volgens Dutordoir geeft de huidige wijze waarop de stiptheid wordt gemeten, niet weer wat de klanten echt beleven. “Ik wil in 2019 werken aan een KPI (key performance indicator, of prestatie-indicator, red.) die de echte klantenbeleving meet, rekening houdend met aansluitingen en afgeschafte treinen, want die zijn nog veel penaliserender voor de reiziger dan vertragingen.”
Meer algemeen zei de NMBS-topvrouw dat het tijd is dat de spoorwegmaatschappij “een klantenbedrijf” wordt. “We moeten uitgaan van het potentieel van echte klanten in echte treinen, en op basis daarvan robuuste vervoersplannen uitwerken.”
Metingen niet realistisch genoeg
Toegepast op de stiptheid, gaf Dutordoir toe dat de huidige metingen niet realistisch genoeg zijn. Ze monitoren immers alleen de eventuele vertraging in het eindstation van de trein en in het eerste Brusselse station op de lijn. Maar bijvoorbeeld vertragingen onderweg die tegen het eindstation weggewerkt zijn, komen niet in de cijfers. En wie door zo’n vertraging ook nog eens zijn aansluiting mist, is helemaal niet gediend.
De NMBS-topvrouw wil dan ook de stiptheid van de treinen op een realistischere manier gaan berekenen, waarbij er ook rekening wordt gehouden met gemiste aansluitingen en afgeschafte treinen, zo zei ze in de Kamercommissie. Ze engageert zich om het aantal treinvertragingen veroorzaakt door spoorwegmaatschappij NMBS het komende jaar met 10 procent te verminderen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Minder dan de helft van treinen rijdt op tijd: stiptheid vooral in de piekuren dramatisch
-
UPDATE
Ontploffing op site van metaalbedrijf Umicore in Olen: bedrijfswagen rijdt tegen tankinstallatie met waterstof, vrouw zwaargewond
De hulpdiensten zijn woensdagavond omstreeks 22 uur massaal uitgerukt naar de Watertorenstraat in Olen op de site van Umicore. Daar is een auto tegen een tankinstallatie gereden. Een vrouw liep daarbij zware verwondingen op en is in levensgevaar overgebracht naar het ziekenhuis. Politie en parket zullen nu de precieze oorzaak van het ongeval onderzoeken. Het gevaar is wel geweken.Olen -
PREMIUMHLN ONDERZOEK30
“Job verloren? Stem op Vooruit of PVDA. Vlaams Belang? Dat is een controversiële partij.” Hoe onze reporter ontdekt dat Snapchat “onrustwekkend” stemadvies geeft aan jongeren
Met de verkiezingen op komst zijn er veel jongeren die voor het eerst stemmen. Onze journalist Sander (23) deed zich voor als een verlegen student en vroeg advies aan de Ai-chatbot op Snapchat. Dit zijn de meest bedenkelijke antwoorden. “Onrustwekkend”, volgens politicoloog Carl Devos. -
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM
Vandaag wordt een zomerse dag, maar niet in heel het land. Onze weerman legt uit waar we zon mogen verwachten
Dit jaar is 1 mei niet alleen het feest van de arbeid, maar ook het feest van de zon. De barbecue kan aangestoken worden, althans op sommige plekken in ons land. Waar mogen we zomerse temperaturen verwachten? En hoe warm zal het precies worden? Onze weerman David Dehenauw legt uit wat je vandaag en morgen mag verwachten. -
PREMIUM
Zomer in het binnenland, maar zeebries duwt temperatuur flink lager aan de kust: hoe zit dat?
Vandaag klimt het kwik tot 27 °C in het binnenland, terwijl het aan de kust amper 17 °C wordt (officiële lentedag is maxima van minstens 20 °C). Een temperatuursverschil van maar liefst 10 graden. En dat is onder andere te danken aan de ‘zeebries’. Maar wat is dit weerfenomeen precies? Waarom is het op het ene moment een graag geziene gast in de kuststreek en op het andere een ongewenste indringer? En kan het ook een invloed hebben op andere zaken in ons weerbeeld? HLN wetenschapsexpert Martijn Peters licht toe -
Update
Treinverkeer tussen Brussel en Leuven volledig hersteld na ongeval in Kortenberg
Kortenberg
-
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
-
Update
Voorzitter Depraetere: “Vooruit stapt niet in regering als minimumlonen niet stijgen”
“Na deze verkiezingen komen er moeilijke tijden aan, ook budgettair. En moeten er dus moeilijke keuzes gemaakt worden.” Dat zegt Vooruit-voorzitter Melissa Depraetere op de vooravond van 1 mei, de Dag van de Arbeid. Ook stelt ze voor het minimumloon naar 2.500 euro (bruto) op te trekken. Opvallend: Conner Rousseau tekent present, maar staat niet mee op het podium. Dat blijft voorbehouden aan lijsttrekkers en Gentenaars. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
Tijd dringt in zaak Annie De Poortere: gerecht heeft tot 12 november om verdachte voor rechter te krijgen
9 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerChris Devlaeminck
Frank De Rycke
Patrick morel
Pat Carpa
Pe Vwelsenaere