Schauvliege is bosbrossers dankbaar: ‘Ik voel me gesterkt in verdere beleid’

© Photo News

Vlaams minister van Milieu Joke Schauvliege (CD&V) is de jongeren die op straat komen voor het klimaat dankbaar dat ze het draagvlak vergroten voor klimaatmaatregelen.

jvt

Om de doelstellingen tegen 2050 te halen zijn er volgens haar nog veel stappen nodig, waaronder ‘maatregelen die niet zo leuk zijn’. Schauvliege wijst op de negatieve reacties die soms binnenlopen, bijvoorbeeld wanneer ze op Europees niveau pleit voor een vliegtuigtaks. Daarom vindt ze het belangrijk om het draagvlak voor moeilijke maatregelen te vergroten. ‘Ik ben de jongeren daarvoor enorm dankbaar en ik voel me gesterkt en gesteund in het verdere beleid dat we moeten voeren’, zei ze in het Radio 1-programma De Ochtend.

Context

Dat bepaalde stappen niet zijn gezet, wijt de minister onder meer aan de budgettaire context en aan de sociale impact van sommige maatregelen. ‘Wij willen ook een sociaal beleid voeren’, zegt ze. ‘Dan ben je soms wat minder ambitieus. Je moet er op toezien dat mensen niet moeten afhaken.’

Dat zei ook CD&V-voorzitter Wouter Beke gisteren in Terzake. ‘Als u een pensioen heeft van 1.200 euro en u moet daarvoor een elektrische wagen kopen of anders mag u de stad niet meer in, en u moet uw stookolietank verwijderen en u wordt verplicht om zonnepanelen leggen. Dan komt u er niet. Op een aantal vlakken hebben we wel de instrumenten in handen om de omslag te maken, waaronder de vergroening van de bedrijfswagens.’

Congres

Schauvliege beaamt dat je altijd ambitieuzer kan zijn. Zo was ze zelf voorstander van het statiegeld op blikjes en plastic flessen, maar N-VA en Open VLD zagen dat niet zitten. ‘Het klopt dat je in een bepaalde context zit en naar compromissen moet gaan, maar dat betekent niet dat er geen beleid is gevoerd en we geen resultaten hebben.’ Als voorbeeld haalt ze de vergroening van de autofiscaliteit aan. Ze zei ook dat de Vlaamse regering haar internationale engagementen nakomt.

In februari wil de minister een congres over het klimaat organiseren met één jongere uit elke Vlaamse gemeente en met klimaatexperten. Dat kondigde ze aan in de Gazet van Antwerpen. ‘Je kan het vergelijken met het burgerinitiatief G1000. Dat wordt dan een G300’.

‘Plaat van Schauvliege blijft hangen’

© AP

‘De plaat van minister Schauvliege blijft hangen.’ Zo reageert Mathias Bienstman van de Bond Beter Leefmilieu op de uitspraken van de Vlaamse minister van Milieu Joke Schauvliege (CD&V).

Joke Schauvliege zei vanmorgen op Radio 1 dat de Vlaamse regering haar internationale engagementen nakomt. Maar daar is Bienstman het niet mee eens.

‘Ik hoor exact dezelfde boodschap als zeven jaar geleden’, zegt hij. ‘Toen beloofde ze -30 procent emissies in 2020. Haar beleid leverde -0,4 procent op. De emissies waarvoor zij verantwoordelijk is, zoals in de landbouw of bij gebouwen, zijn nauwelijks gedaald. De regering zit niet op koers. De minister doet niet wat ze beloofd heeft.’

Volgens hem gebruikt de Vlaamse regering boekhoudkundige trucjes om de cijfers op te smukken.

Maatregelen

De BBL-beleidsmedewerker beaamt dat de Vlaamse regering ook goede dingen doet. ‘Maar dat betekent niet dat de maatregelen ook doeltreffend zijn. Er zijn veel kleinere maatregelen, maar die zijn niet genoeg om het verschil te maken. Ze zijn ook niet goed onderbouwd.’

In het Vlaams klimaatplan staan volgens hem wel straffe maatregelen, zoals de verplichte renovatie en de kilometerheffing. ‘Maar daar is nog veel onduidelijkheid over en ze worden doorgeschoven naar de volgende regering.’

Schauvliege zei ook dat de Vlaamse regering soms op de rem gaat staan door de sociale impact van bepaalde maatregelen. Volgens Bienstman zijn er wel doortastende maatregelen mogelijk zonder negatieve sociale effecten. Zo is elektriciteit zwaar belast, in tegenstelling tot stookolie en aardgas, die vervuilender zijn. ‘En bij energiearmoede kunnen specifieke maatregelen genomen worden om de gevolgen te temperen. De overheid kan ook de markt voor elektrische voertuigen doen groeien en salariswagens emissievrij maken.’

In tegenstelling tot Schauvliege ziet Bienstman wel een groot draagvlak voor milieumaatregelen. ‘Bij ondernemingen, vakbonden, de jongeren. Er is een heel breed draagvlak.’