Direct naar artikelinhoud
podcast

“De traditionele media zijn nog steeds pijnlijk wit”

Ebissé Rouw, Anousha Nzume en Mariam El Maslouhi, het Nederlandse drietal achter de podcast ‘Dipsaus’.Beeld RV - Vooruit

Kunnen vrouwen van kleur makkelijk aan de slag bij de traditionele media? Helemaal niet, stellen de vrouwen achter de Nederlandse podcast Dipsaus. Zij maken woensdag een nieuwe aflevering van hun podcast op het Women and Children First-festival in de Gentse Vooruit.

De voorbije jaren mag er dan al meer kleur voor en achter de schermen van de media gekomen zijn, het betekent nog steeds niet dat we er al zijn. Verre van zelfs, stelt de Nederlandse Mariam El Maslouhi. “De witte suprematie is nog steeds pijnlijk duidelijk, ook in onze traditionele media.” En dus begon El Maslouhi samen met Anousha Nzume en Ebissé Rouw eind 2016 een eigen podcast om daar iets aan te doen. 

Dipsaus is een manier om de onderwerpen waarover we het alvast zelf eens zijn dat we het erover moeten hebben, bloot te leggen en tot in de diepte te bespreken met onze eigen community.” Een podcast is daarvoor het ideale middel, zegt El Maslouhi. “Dipsaus is heel natuurlijk als een podcast ontstaan omdat we het alle drie een heel democratisch en toegankelijk medium vonden.”

‘In ‘Dipsaus’ hoor je een gelijkgezindheid, we noemen het graag sisterhood. Maar onze uitgangspunten mogen dan misschien wel dezelfde zijn, onze perspectieven zijn vaak heel verschillend’
Mariam El Maslouhi

‘Black togetherness’

“In Dipsaus hoor je duidelijk een gelijkgezindheid, we noemen het graag sisterhood”, zegt El Maslouhi. “We zijn het er alledrie over eens dat thema’s als Zwarte Piet of witte privileges echt issues zijn, dus we verliezen alvast geen tijd met discussiëren over ons abc, er is geen ‘ruis’. Onze podcast geeft ons de ruimte om in de diepte te gaan en onderwerpen als feminisme, black togetherness of discriminatie grondig uit te spitten.”

Of die gelijkgezindheid geen saaie radio oplevert? “Nee hoor”, verzekert El Maslouhi. “Onze uitgangspunten mogen dan misschien wel dezelfde zijn, onze perspectieven zijn vaak heel verschillend. Zo houden we het boeiend. Ik ben bijvoorbeeld geboren in Nederland, copresentatrice Ebissé Rouw kwam pas naar Nederland op haar veertiende en kijkt dus op een heel andere manier naar ons land. Ons opleidingsniveau is ook heel verschillend. Anousha heeft bijvoorbeeld een witte moeder, en Ebissé en ik weer niet. We hebben inderdaad vaak dezelfde ideeën, maar vaak totaal verschillende ervaringen over wat we in Nederland allemaal meemaken.”

Privileges

Om de blind spots die ze als gelijkgestemden onvermijdelijk hebben te belichten, is er bijna altijd iemand te gast in de podcast. “We hebben bijvoorbeeld weinig ervaring met thema’s als sekswerk of fluïde genders, maar we gaan die thema’s niet uit de weg omdat we ze belangrijk vinden.” En dus brengt Dipsaus bijna altijd externe gasten als ervaringsdeskundigen voor de microfoon. Voor het festival Women and Children First nodigen ze onder anderen auteurs en opiniemakers Heleen Debeuckelaere en Emma-Lee Amponsah van Brusselse initiatief Black Speaks Back uit op het podium. 

‘We houden van een driehoeksgesprek. Wij als presentatrices, daarnaast iemand met een internationale invalshoek en verder nog iemand met een lokaal perspectief’
Mariam El Maslouhi

“We houden van een driehoeksgesprek”, vertelt Mariam El Maslouhi. “Wij drie als vast combo van presentatrices, daarnaast iemand met een internationale invalshoek en verder nog iemand met een lokaal, in dit geval Gents perspectief. Samen moeten we internationale allianties sluiten en willen we onze gezamenlijke achterban mobiliseren. Door samen met andere personen van kleur media te maken, vergroten we onze kansen.”

Dipsaus sluit zo perfect aan bij wat Women and Children First wil doen: zichtbare en onzichtbare privileges in onze maatschappij blootleggen. “Vanuit je eigen perspectief ga je nu eenmaal uit van heel veel onzichtbare veronderstellingen en verworven rechten”, zegt Marieke De Munck, co-creator van Women and Children First. “We benaderen dat perspectief met Vooruit heel breed. Je sociaal-economische status, wettelijke status, gender, etnische afkomst: ze zorgen er allemaal voor dat je ofwel meer ofwel minder rechten hebt. Ons festival wil hier een bewustzijn voor creëren door horizontaal te denken en verschillende kunstenaars die een ander geluid brengen, mee te laten cureren. Dipsaus is daar een perfect voorbeeld van.” 

Women and Children First, van 29/1 tot 2/2 in Vooruit Gent. Dipsaus is er op 30/1 om 20u.