Klanten beroofde bank: “Mijn hart is gebroken”

Ongeruste klanten kwamen maandagochtend naar de bank in de Belgiëlei in Antwerpen in de hoop te weten te komen of hun kluis werd leeggehaald. Verschillende klanten lieten na afloop echter optekenen dat ze nauwelijks informatie hadden gekregen en dat ze slechts een verklaring op eer hadden kunnen geven over wat er zich in de kluis bevond. Heel wat klanten met kluizen zijn erg bezorgd omdat zij in die kluizen erg waardevolle zaken bewaarden.

Febelfin, de Belgische Federatie van de Financiële Sector, laat in een reactie weten dat het gebrek aan informatie geen beslissing is van de bank, die gewoon de procedure voor de verzekering zou volgen. “Wij hebben uiteraard veel begrip voor de ongerustheid die leeft bij de mensen die een kluisje huren bij de getroffen bank”, klinkt het. “Wij begrijpen dus dat men graag meer informatie wil of hun kluis al dan niet getroffen is. Maar de bank is verplicht om een procedure te volgen voor de verzekering. Dat is dezelfde procedure als diegene die geldt bij diefstal, brand of waterschade.”

Volgens Febelfin moet eerst vastgesteld worden welke kluizen zijn opengebroken, contacteert de bank dan alle klanten die een kluis gehuurd hebben - los van welke kluizen getroffen werden - om te vragen om op eer te verklaren wat de inhoud is van hun kluis en kan de bank pas nadien de klanten contacteren die effectief slachtoffer zijn van de inbraak.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Bankkraak Antwerpen