Advocaat speedbootkampioen vraagt vrijspraak voor cocaïnesmokkel: “Mijn cliënt is geen randdebiel”

© rr

In de zaak rond de smokkel van anderhalve ton cocaïne in een vissersboot heeft hoofdbeklaagde Nico H. de vrijspraak gevraagd. “Mijn cliënt moet op fiscaal vlak wat bijscholing krijgen, maar een drugssmokkelaar is hij niet”, aldus advocaat Sven Mary.

aft

Op 27 juni 2017 vaart de Bounty 2 na haar terugkeer uit Kaapverdië de haven van Oostende binnen. De scheepvaartpolitie is getipt door de Amerikaanse antidrugseenheid DEA en ontdekt op het schip anderhalve ton cocaïne, vakkundig verstopt achter een valse wand. Straatwaarde: 225 miljoen euro.

De Nederlandse kapitein Hendrik v.d.H. wijst met een beschuldigende vinger naar de eigenaar van het schip: de Oostendse speedbootkampioen Nico H. (57, foto), die ook een botenhandel runt in De Haan. H. belandt achter de tralies, maar schreeuwt zijn onschuld uit.

Tien jaar cel geëist

Wat hij niet weet, is dat het gerecht hem al sinds eind 2015 in de gaten houdt. H. en zijn Nederlandse kompaan Marnix V.R. (53) beschikten toen over twee schepen – Liberty en JHC Transporter – die ze volgens het openbaar ministerie gebruikten om pakketten met cocaïne op zee op te pikken. De procureur beschouwt H. als de bendeleider en vroeg in november tien jaar celstraf.

Sven Mary, de advocaat van H., drong gisteren aan op de vrijspraak. “Mijn cliënt nam het als botenhandelaar niet zo nauw met de vennootschapsregels. Legale inkomsten aangeven was blijkbaar zeer moeilijk voor hem. Hij moet op fiscaal vlak wat bijscholing krijgen, maar een drugssmokkelaar is hij niet.”

Schijnconstructie

Volgens Mary leverde het onderzoek geen enkel hard bewijs op tegen zijn cliënt, die nog steeds in de cel zit. “Hij kocht de Bounty 2 voor legitieme doeleinden. Van cocaïne wist hij niets af. Op het moment dat het schip uitvoer richting Kaapverdië had hij het al verkocht, maar de administratieve afhandeling was nog niet rond. Waarom zou hij die boot laten vertrekken, als alle documenten aan boord nog in zijn richting wezen? Dan zouden we hier te maken hebben met een volstrekte randdebiel.”

Volgens de procureur was de verkoop van de Bounty 2 een schijnconstructie en is H. nog altijd de eigenaar. Twee Poolse bemanningsleden, die vier jaar cel riskeren, vroegen gisteren eveneens de vrijspraak. “Zij moesten in Kaapverdië zes dagen verplicht op hotel blijven. Wat in die periode op de boot gebeurd is, weten ze niet”, aldus hun advocate Nathalie Goedertier.

Ook de kapitein van het schip vroeg de vrijspraak. Hij riskeert vijf jaar cel. “Mijn cliënt heeft die wand geplaatst om extra dieseltanks achter te stockeren. Hoe die drugs aan boord zijn geraakt, weet hij niet”, zegt advocate Mieke Byttebier. Vandaag komen de advocaten van de andere beklaagden aan het woord.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen