Direct naar artikelinhoud
Sociale Media

Indiaas kanaal op de hielen van YouTube-koning Pewdiepie: palmt India het internet in?

YouTuber Pewdiepie, die eigenlijk Felix Kjellberg heet.Beeld rv

Al sinds 2013 mag de Zweedse Pewdiepie zichzelf de koning van YouTube noemen, maar met ruim 85 miljoen abonnees loopt het Indiase productiehuis T-Series ‘slechts’ 50.000 volgers achter op Felix Kjellberg — zoals Pewdiepie eigenlijk heet. Ook op andere platformen als Netflix en Spotify zien we steeds meer Indiase content. Is India de internetgoudmijn van de komende jaren?

Tenzij u leeft op YouTube komt u wellicht uit de lucht gevallen, maar voer “Pewdiepie vs T-Series” in op Google en u komt uit op vijftig miljoen zoekresultaten. De abonneewedloop tussen de twee kanalen leverde ludieke taferelen op en beide kanalen zagen hun volgersaantallen exponentieel stijgen. Maar wat op het eerste gezicht een nek-aan-nekrace lijkt, is eigenlijk een verloren strijd.

Volgens cijfers van Socialblade worden de video’s van T-Series – vooral muziekclips en filmtrailers uit Bollywood – sinds vorige zomer consequent drie miljard keer bekeken per maand, terwijl Pewdiepie met moeite 500 miljoen maandelijkse views haalt. En dus richten Netflix, Google en andere consorten uit Silicon Valley nu meer dan ooit hun blik op India, het land met de grootste democratische internetpopulatie ter wereld. De Chinezen – en hun Great Firewall, vooral – zijn immers niet happig op buitenlandse websites als YouTube.

India, het nieuwe China

900 miljoen. Zo veel mensen zijn er in India nog niet verbonden met het internet. Geen enkel land ter wereld heeft er meer, en dat is voornamelijk te wijten aan het gebrek aan internetinfrastructuur. Daarnaast is er ook nog het kostenplaatje. Want in het uitgestrekte land waar de gemiddelde inwoner moet rondkomen met 150 euro per maand vormen die issues de sleutels tot succes.

Eén gigabyte mobiele data kostte in 2016 in India nog drie euro, vandaag is dat 0,16 eurocent

Google begon in 2016 met treinstations in het land te voorzien van gratis wifihotspots, en Facebook werkte samen met een lokale provider om 20.000 hotspots uit te rollen doorheen het land. Maar het was telecomprovider Jio, in het leven geroepen door de rijkste man van India, die in 2016 zes maanden gratis mobiel internet aanbood en zo zijn concurrenten forceerde om even agressief te prijzen en zo snel mogelijk hun infrastructuur uit te breiden. De gemiddelde prijs per gigabyte mobiele data bedroeg in 2016 nog drie euro, vandaag is dat 0,16 eurocent. 

Volgens cijfers van de Telecom Regulatory Authority of India waren er eind vorig jaar 500 miljoen actieve internetgebruikers in het land en naar schatting worden dat er 850 miljoen in 2025. Dat is meer dan de volledige inwonersaantallen van de G7-landen gecombineerd.

Bollywood bij ons

Namen als Spotify en Netflix zijn erin geslaagd om in korte tijd vele huiskamers in het Westen binnen te dringen. Maar die explosieve uitbreidingsstrategie brengt tot op heden nog geen winst op en hun klantenbasis stagneert. Dus kijkt Silicon Valley naar het Oosten voor nieuwe klanten, en daar lijkt India een steeds grotere rol in te spelen.

Streaminggigant Netflix bracht vorige zomer zijn eerste Indiase productie (Sacred Games) uit en voor dit jaar staan er nog negen Indiase Netflix-producties gepland. “India is nu een van de grootste markten voor ons”, zei vicepresident van Netflix Azië Jessica Lee tegen CNN. “Films downloaden, kleinere videobestanden, kortere buffertijd, het kwam allemaal grotendeels voort uit aanpassingen voor de gigantische smartphonemarkt in India.”

(Lees verder onder de video)

Ook muziekdienst Spotify bereidt zich al een tijdje voor om eind maart voet aan wal te zetten in India. De app zette een samenwerking op poten met T-Series waardoor de catalogus nu is uitgebreid met 160.000 nummers, gaande van Bollywood-soundtracks tot opkomende artiesten uit India. Daarnaast is er ook beweging te zien richting India bij onder meer transportbedrijf Uber en datingapp Tinder.

Maar of het nu de Westerse Pewdiepie of de Oosterse T-series is die de YouTube-troon opeist, wie zeker al gewonnen heeft, is YouTube zelf. Sinds de strijd losbarstte in oktober vorig jaar zijn beide kanalen ruwweg twintig miljoen abonnees rijker, en dat vertaalt zich in opbrengsten voor het Amerikaanse bedrijf.