Direct naar artikelinhoud
Binnenland

Parket raakt transportgigant waar het pijn doet: al 19 trucks aan de ketting, nog 281 te gaan

Parket raakt transportgigant waar het pijn doet: al 19 trucks aan de ketting, nog 281 te gaan
Beeld RV

In een onderzoek naar sociale dumping wil het federaal parket 300 vrachtwagens van de transportgigant Jost Group in beslag nemen. Intussen staan al 19 trucks aan de kant, maar het bedrijf vecht de verdere inbeslagname en verlamming van de activiteiten nu aan voor de rechtbank.

Het federale parket levert al langer een openlijke strijd met transportreus Jost Group. In mei 2017 vielen speurders nog op 20 plaatsen binnen bij het Belgisch-Luxemburgse bedrijf, bekend van de blauw-groene vrachtwagens met de gele kangoeroe.

Mensenhandel

Alles draait om het feit dat de tweede grootste transporteur van België tussen 2014 en 2016 meer dan duizend vrachtwagenchauffeurs in Roemenië en Slovakije rekruteerde om te werken in België, maar dan wel aan de arbeidsvoorwaarden uit hun land van oorsprong. Belgische bedrijven mogen via buitenlandse filialen goedkopere buitenlandse chauffeurs inzetten, maar door de Europese cabotagewet mogen ze die maximaal drie dagen per week in ons land laten rijden. De chauffeurs van Jost zouden uitsluitend in België rijden. Het bedrijf zou zo voor 55 miljoen euro aan socialezekerheidsbijdragen hebben ontdoken. Het federaal parket sprak na de invallen vlakaf over mensenhandel, omdat veel van die chauffeurs soms vier tot zes weken in hun truckcabines moesten wonen. Vier personen van Jost werden toen opgepakt in een onderzoek naar sociale fraude, mensenhandel en het opzetten van een criminele organisatie. Zelfs CEO Roland Jost zat enkele dagen in de cel. Het bedrijf heeft altijd volgehouden dat het met alles in orde is.

Het federaal parket denkt daar duidelijk nog altijd anders over. Volgens onze informatie heeft een Waalse onderzoeksrechter recent de inbeslagname bevolen van 300 vrachtwagens die ingeschreven zijn in Roemenië en Slovakije, maar die voornamelijk - of zelfs enkel - in België rondrijden. De chauffeurs krijgen naar verluidt nog altijd maar een maandloon van om en bij de 400 euro.

300 miljoen euro

De redenering van het federaal parket: wie niet horen wil, moet voelen. De speurders menen dat de firma zich nog altijd schuldig maakt aan sociale dumping. Om het misdrijf te doen stoppen, willen ze de verdachte ontwapenen. In dit geval komt dat neer op: 300 vrachtwagens aan de ketting leggen. In een eerste golf werden de voorbije weken al 19 vrachtwagens aan de kant gezet met de bedoeling die later verbeurd te laten verklaren. De andere 281 geviseerde trucks rijden voorlopig enkel nog rond omdat Jost naar de rechter trok. Momenteel wordt een procedureslag uitgevochten voor de rechtbank.

Bij Jost Group zeiden ze gisteren niet te kunnen reageren. Jost is actief in 10 landen in Europa en Noord-Afrika. Het bedrijf heeft een jaaromzet van bijna 300 miljoen euro.