Nu autokeuring strenger gaat controleren: dit is de betekenis van alle 64 waarschuwingslampjes in je auto
De autokeuringscentra gaan vanaf 1 december de gebreken aan lichten en reflectoren strenger beoordelen. Gebreken die nu nog tot een groen keuringsbewijs met een opmerking leiden, zullen binnenkort uitmonden in een afkeuring. Wanneer de auto een probleem vaststelt, gaat een van de waarschuwingslampjes opflikkeren. Alleen: er zijn liefst 64 verschillende pictogrammen in gebruik. Wat ze precies betekenen, leggen we hier even uit.
Naarmate autotechnologie zich verder ontwikkelt en meer functies worden toegevoegd, is het onvermijdelijk dat er een grotere kans bestaat dat er iets mis gaat. En met meer dan 60 verschillende pictogrammen die je vertellen dat er een probleem kan zijn met je auto, is het belangrijk om goed te begrijpen wat je auto probeert te zeggen.
De waarschuwingslampjes in de auto verschillen van kleur. Deze kleuren hebben allemaal een andere betekenis om duidelijk te maken wat er fout gaat of kapot is. Bij wit gaat het om een aanwijzing of aanbeveling. De kleur groen betekent: dit systeem werkt naar behoren. Geel en oranje zeggen: de auto zo snel mogelijk laten nakijken. Rood betekent: direct actie ondernemen.
De meeste symbolen zijn universeel, maar sommige lampjes zijn merkgebonden en staan hieronder dus niet vermeld.
Wat betekenen de symbolen op het dashboard van mijn auto?
1. Indicator die aangeeft dat de koppeling ingetrapt moet worden
2. Indicator die aangeeft dat het rempedaal ingetrapt moet worden
3. Auto staat op stuurslot
4. Grootlicht ingeschakeld
5. Lage bandenspanning
6. Stadslichten staan aan
7. Problemen met koplampen / achterlichten / richtingaanwijzers
8. Problemen met de remlichten
9. Waarschuwing dat temperatuur onder de 4 graden zakt
10. Info-indicator
11. Voorgloeien dieselmotor
12. Waarschuwing voor ijsvorming
13. Probleem met het startsysteem
14. De sleutel bevindt zich niet in de auto
15. Batterij van de afstandsbediening is bijna leeg
16. Waarschuwingsafstand tot een andere auto
17. Onderhoudswaarschuwingslampje
18. Adaptieve koplampen ingeschakeld
19. Afstelling van de hoogte van de koplamp
20. Problemen met variabele achterspoiler
21. Problemen bij het activeren van een elektrisch dak
22. De airbag aan de voorzijde is uitgeschakeld
23. Handrem is ingeschakeld
24. Mistlampen voor ingeschakeld
25. Problemen met stuurbekrachtiging
26. Mistachterlichten ingeschakeld
27. Laag niveau van ruitenwisservloeistof voorruit
28. Versleten remblokken
29. Cruise control is geactiveerd
30. Richtingaanwijzer(s) aan
31. Problemen met de lichtsensor of regensensor
32. Water in brandstoffilter
33. Airbag uitgeschakeld
34. Mechanisch probleem of elektrische fout
35. Dimlicht ingeschakeld
36. Vuil luchtfilter moet worden vervangen
37. Parkeersensoren ingeschakeld
38. Problemen met het roetfilter (DPF)
39. Fout - ontkoppeling van de stekker van de aanhangwagen
40. Luchtveringsproblemen
41. Waarschuwing voor onbedoeld verlaten van de rijstrook actief (rijstrookbewaking)
42. Problemen met de katalysator
43. Gordelwaarschuwing
44. Waarschuwingslicht auto staat op de handrem
45. Dynamo- of accuproblemen
46. ECO-modus ingeschakeld (instelling voor extra zuinig rijden)
47. Downhill-assist staat ingeschakeld (alleen bij SUV's en terreinwagens, hulp bij afdalen)
48. Problemen met het koelsysteem
49. Probleem met het ABS
50. Problemen met het brandstoffilter
51. Portier niet (goed) gesloten
52. Motorkap niet (goed) gesloten
53. Brandstoftank in reservevoorraad beland
54. Problemen met automatische versnellingsbak
55. Snelheidsbegrenzer is actief
56. Problemen met vering/demping/onderstel
57. Voorruitverwarming ingeschakeld
58. ESP (Electronic Stability Program, oftewel anti-slip controle) is uitgeschakeld
59. Achterklep niet (goed) gesloten
60. Lage oliedruk
61. Automatische ruitenwissers ingeschakeld
62. Probleem met de motor
63. Regensensor ingeschakeld
64. Achterruitverwarming ingeschakeld
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is
Verkeersinstituut Vias wil dat de technische marges bij flitscontroles krapper worden. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. Wie vandaag met een snelheid van minstens 129 km/uur een flitscamera of een trajectcontrole passeert, krijgt gegarandeerd een boete. Maar met hoeveel komt dit overeen op de kilometerteller van je auto? Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO legt het helder uit. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
66 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPer Bloem
Wendy Vandereyken
Willy Govaert
Heidie Kennis
Sjonny Martero