De schaduwkant van de populaire SUV: steeds meer dodelijke ongevallen met voetgangers
De populariteit van SUV's heeft een ernstige schaduwzijde: hun vierkante en hoge voorkanten leiden tot aanzienlijk meer dodelijke ongevallen onder voetgangers, blijkt uit Amerikaans onderzoek.
Het succes van SUV’s is een op zijn zachtst gezegd paradoxaal: ze zijn zwaarder, groter, hoger en duurder dan een sedan of hatchback en toch zijn ze populairder dan ooit. Sterker nog: ze zijn zelfs zo populair dat een op de drie nieuw verkochte auto's in Europa een SUV of SUV-achtige is, met stoere offroad-elementen, een hoge zitpositie en een vierkant front.
Uit Amerikaans onderzoek blijkt echter dat daar ook een fors nadeel aan is verbonden. Voetgangers lopen bij een aanrijding door een auto twee tot drie keer meer kans om gedood te worden wanneer het om een SUV gaat. In de Verenigde Staten zijn afgelopen jaar 6.227 voetgangers om het leven gekomen bij een aanrijding met een auto, het hoogste aantal in 28 jaar. Op nog geen tien jaar tijd gaat het om een stijging met maar liefst 51 procent: in 2009 kwamen er ‘maar’ 4.109 voetgangers om het Amerikaanse verkeer.
SUV’s zijn volgens het rapport vaker betrokken bij een dodelijke aanrijding met een voetganger dan andere modellen. In de laatste vijf jaar nam het aantal dodelijke ongevallen met een SUV toe met 50 procent, terwijl dat bij kleinere auto’s 30 procent was.
Borst en hoofd
“Voetgangers lopen een hoger risico op overlijden of ernstig letsel wanneer ze door een SUV worden geraakt in vergelijking met een gewone auto”, zegt onderzoekster Jessica Cicchino. “SUV’s zijn hoger dan sedans, ze zijn stijver en hebben een hoekigere voorzijde in vergelijking met de meer aflopende voorkant van andere auto’s. Deze kenmerken van SUV’s leiden tot ernstiger verwondingen, met name aan de borst en het hoofd.”
In Europa is de SUV ook enorm populair, maar gerichte onderzoeken naar de dodelijke impact bij ongevallen met voetgangers zijn hier (nog) niet gedaan. Voordeel is dat het hier vaak gaat om relatief kleinere cross-overs met veel moderne veiligheidsvoorzieningen en niet om de gigantische ‘trucks’ waarmee in de VS veel wordt rondgereden. De kans is dan ook groot dat SUV's in Europa een stuk minder dodelijk blijken voor voetgangers dan in de VS.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
217
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
De Amerikaanse autobouwer Tesla wil op 8 augustus zijn eerste zelfrijdende taxi presenteren. Dat heeft Tesla-baas Elon Musk vrijdagavond aangekondigd op zijn berichtendienst X (voorheen Twitter). -
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
25 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRonny Biesen
Johan Van Biesen
Els Pauwels
Jurgen Devries
andre batteux