Stiptheid internationale treinen daalt sterk
Internationale treinen doorkruisen België met almaar meer vertraging. Vorig jaar was 8,6 procent van alle vertragingen in ons land te wijten aan problemen op buitenlandse spoornetten. Dat leren cijfers van de spoornetbeheerder Infrabel die De Tijd kon inkijken.
Ook binnenlandse treinreizigers voelen de impact van de oplopende vertragingen. Internationale treinen hebben meestal voorrang op het spoor. Dat de stiptheid van de Belgische treinen vorig jaar van 88,3 naar 87,2 procent daalde, was voor een kwart te wijten aan het internationale spoorvervoer. Dat is uitgegroeid tot een van de belangrijkste factoren in de Belgische stiptheidscijfers.
Deutsche Bahn scoort slecht
Vooral de hogesnelheidstreinen van Deutsche Bahn scoren slecht. Zes op de tien ICE-treinen tussen Frankfurt en Brussel reden vorig jaar op tijd ons land binnen. In 2017 arriveerde nog meer dan driekwart van de ICE's op tijd aan de grens. Amper 54 procent van de ICE's uit Brussel arriveerde er stipt, een vijfde minder dan in 2017. Ook de Eurostar, die door de gevoelige tunnel onder het Kanaal moet, rijdt geregeld met vertraging. De hogesnelheidstreinen uit Frankrijk presteren een pak beter.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zieke zelfstandige is vaak voor langere tijd out dan zieke werknemer
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
Tijd dringt in zaak Annie De Poortere: gerecht heeft tot 12 november om verdachte voor rechter te krijgen
De tijd dringt in de zaak-Annie De Poortere, de vrouw die 30 jaar geleden in Sint-Martens-Latem verdween. Nu haar ex-partner gedeeltelijke bekentenissen afgelegd heeft, is een moordonderzoek geopend. Maar het gerecht loopt een race tegen de klok, want de verjaringstermijn bedraagt ... 30 jaar. Wat betekent dit en welke gevolgen kan dat hebben? -
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
Schoenenwinkelketen Sacha wil meeste fysieke winkels sluiten
De Nederlandse schoenenwinkel Sacha verdwijnt bijna helemaal uit de winkelstraat. Dat melden verschillende Nederlandse media, na een bericht van Hart van Nederland. De winkelketen, een dochterbedrijf van de Termeer Groep, heeft aangekondigd een groot aantal van haar fysieke winkels te sluiten. Volgens een woordvoerder gaat het om een “nieuwe strategische richting”. -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
PREMIUM
KIJK. “Eén van de zwakste pretparken van Europa, vergane glorie”: YouTuber niet te spreken over Boudewijn Seapark in Brugge
Brugge
-
PREMIUM10
“Er bestaat voor de burger geen product om ze te bestrijden”: de tijgermug rukt op in Vlaanderen. Dit kun je er wél tegen doen
-
Groen en CD&V willen vliegreizen tussen Brussel en Amsterdam vervangen door treinritten
In Nederland ligt een voorstel van GroenLinks op tafel om de vluchten tussen Brussel en Amsterdam stilaan af te schaffen. Er zijn immers meerdere vluchten per dag tussen beide steden, die amper 200 kilometer uit elkaar liggen. In ons land zien zowel CD&V als Groen heil in dat voorstel. De groenen willen er vooral voor zorgen dat de trein op termijn de goedkoopste en beste optie wordt voor afstanden tot 1.000 kilometer. -
Met directe treinverbinding naar Triëst haalt H. Essers 9000 trucks van de weg
H.Essers met hoofdzetel in Genk, een nationale en internationale speler op het vlak van transport en logistiek met 6.340 medewerkers en 71 vestigingen in 17 landen, gaat goederen per spoor rechtstreeks vanuit Genk vervoeren naar de spoorterminal Triëst, een stad in het noorden van Italië. Het is de eerste rechtstreekse treinverbinding van België naar dit belangrijk knooppunt aan de Adriatische zee. “Hiermee halen we jaarlijks niet minder dan 9000 transporten van de weg”, weet Gert Bervoets, de ceo van H. Essers, te vertellen. -
PREMIUM
Vliegschaamte: je pakt vlucht na vlucht en ineens begint je geweten te knagen
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFrank Van den Bulck
Johan Billiet
bob jansens
Dirk Vangossum