“Hij dwaalt, we moeten net ambitieuzer zijn”: politici reageren negatief op uitspraken topman katholiek onderwijs over eindtermen
Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs, waarschuwt ervoor dat de nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs te ambitieus zijn. Volgens Boeve legt de overheid de lat zo hoog dat er heel wat leerlingen riskeren om geen diploma te halen. Dat schrijft hij in zijn nieuwe boek, ‘Het evangelie volgens Lieven Boeve’.
Er wordt te veel gevraagd van de leerlingen in het middelbaar onderwijs, vindt Boeve. De nieuwe eindtermen zijn volgens de directeur-generaal van het katholiek onderwijs te uitgebreid en te ambitieus. Hij pleit er in zijn boek voor om de eindtermen te evalueren.
“Wij doen alsof er maar één lat is en dat die lat de eindtermen zijn”, zei Boeve vanochtend op Radio 1. “Maar er zijn verschillende latten voor leerlingen.” Boeve gaf het voorbeeld van het verschil tussen een wederkerend en wederkerig voornaamwoord. Hij vindt dat veertienjarigen de voornaamwoorden wel moeten kunnen gebruiken, maar niet dat ze de theorie ook moeten kennen. Een wederkerend voornaamwoord is bijvoorbeeld ‘me’ in de zin ‘ik vergis me’. Voorbeelden van wederkerige voornaamwoorden zijn ‘elkaar’ en ‘mekaar’.
De boodschap van Boeve is opmerkelijk omdat tegelijkertijd vanuit andere hoeken de roep alsmaar luider klinkt dat ons tanende onderwijs net nood heeft aan ambitieuze eindtermen.
“Hij wil zelf net een uur Nederlands schrappen”
Bij de politieke partijen wordt veelal negatief gereageerd op wat Boeve zegt. “Prediken dat je voor ambitieus en kwalitatief onderwijs bent en in één adem zeggen dat de minimumdoelen te ambitieus zijn: Lieven Boeve kan dat”, aldus Vlaams parlementslid en onderwijsexpert voor N-VA Koen Daniëls. “Bovendien nog een voorbeeld geven van Nederlands, waar hij dan zelf een uur wil schrappen.”
Bij Thijs Verbeurgt, onderwijsexpert bij sp.a, klinkt het dat we al “te lang aanvaard hebben dat jongeren afstuderen zonder de minimumdoelen te halen, ook in het Katholiek Onderwijs”. Volgens hem “dwaalt” Boeve: “We moeten net nog ambitieuzer zijn.” Vlaams parlementslid Caroline Gennez is hetzelfde standpunt toegedaan. “We hebben net ambitieuze eindtermen - minimumdoelen! - nodig”, zegt het sp.a-lid. “En àlle leerlingen zouden die lat moeten halen. Onaanvaardbaar dat bijna 1 leerling op 5 schoolbanken verlaat zonder minimale competenties voor het echte leven.”
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits reageert verbaasd op het standpunt van Boeve. Ze wijst er op dat de nieuwe eindtermen - die er nog niet zijn - net in samenwerking met het Katholiek Onderwijs zijn ingevoerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Onderwijsbonden gaan in mei vijf dagen actievoeren
-
Financiële ingreep na 15 halve dagen spijbelen: “Het zijn niet kinderen die spijbelen, het zijn ouders die spijbelen”
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil financieel ingrijpen als leerlingen in het basisonderwijs meer dan vijftien halve dagen hebben gespijbeld. Dat zei hij donderdag in het parlement na een vraag van Loes Vandromme (CD&V). -
105
Valse start voor nieuwe Vlaamse toetsen door technische problemen: “Er komt een inhaalmoment”
Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Vanochtend waren er al meteen technische problemen. Dat werd ons gemeld via 4040 en is aan onze redactie bevestigd door een woordvoerder van onderwijsminister Ben Weyts (N-VA). -
-
“Leerlingen moeten wel van en naar school raken”: Vlaamse Scholierenkoepel wil aanpassingen aan nieuw vervoersplan De Lijn
-
Netwerk tegen Armoede wil maximumfactuur in onderwijs: “Studiekeuze mag niet afhangen van de portemonnee van je ouders”
Schoolkosten moeten beperkt blijven om het onderwijs betaalbaar en toegankelijk te maken voor iedereen. Daarom pleit Netwerk tegen Armoede voor een maximumfactuur in het secundair onderwijs. Het onderwijs kan een uitweg bieden uit armoede, maar momenteel wordt die rol niet vervuld. “Voor één op de acht kinderen in Vlaanderen die opgroeien in armoede, biedt ons onderwijs niet de kans tot maximale zelfontplooiing”, luidt het. De politieke partij Vooruit denkt daar hetzelfde over. -
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
Elke bank kan vanaf deze zomer nog maximaal vier gereglementeerde spaarrekeningen aanbieden. Wil een bank een spaarrekening schrappen, dan moest ze daarover tegen eind april 2024 de klanten verwittigen. Valt ook jouw spaarrekening weg? Spaargids.be geeft een overzicht. -
PREMIUM312
Op bezoek in de enige Vlaamse school die gsm’s zo streng verbiedt: “We wrikken die hoesjes wel open, hoor”
-
Clandestiene gebedsruimte op Erasmus-campus ULB is doorn in het oog van docenten
-
PREMIUM3
Wat als leerkrachten niet alleen oog hebben voor de leerstof? “Tijdens de les voornaamwoorden bleek dat iemand zich non-binair voelt”
Oog hebben voor het welbevinden je leerlingen, het kàn. Twee leerkrachten getuigen hoe zij het in de klas aanpakken, maar ze vertellen ook openlijk hoe ze daarbij soms op het randje van hun kunnen belanden. “Als je niet weet hoe je echt kan helpen, geeft dat een zware emotionele last.” -
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
QUIZ. Zou jij vandaag nog slagen op de eindtermen voor de eerste graad middelbaar? Test het hier
210 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWilly Masson
Claudia Rosseel
Marcel de Vrome
Sjonny Martero
Jean Pollet