Direct naar artikelinhoud

Antwerps stadsbestuur kritisch over Vlaamse Oosterweelstudie

Het Antwerpse stadsbestuur wil niet dat de keuze voor de Scheldekruising afhangt van randvoorwaarden zoals een tolheffing of vrachtverbod. 'Vlaanderen moet de keuze voor de hardware loskoppelen van de keuze voor de software', zegt mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA).

Het duurde even voordat de experts van 't Schoon Verdiep de 2.000 pagina's van het Vlaams milieu-effectenrappport (MER) hadden doorgeworsteld. Dat rapport onderzoekt de impact van de trajecten op vlak van mobiliteit, ruimtelijke impact en leefbaarheid.

De stad heeft nu toch een advies klaar voor de Vlaamse regering. Conclusie: burgemeester Bart De Wever (N-VA) en zijn schepencollege sluiten zich aan bij de bevindingen in de Vlaamse studie, maar wel met een cruciale kanttekening.

De stad wil niet dat de tracékeuze afhangt van een vrachtwagenverbod of tolheffing. Die randvoorwaarden zijn al jaren een absolute must voor de Vlaamse regering. Ze koppelt het Meccanotracé bijvoorbeeld aan een trajectheffing en een slimme sturing, terwijl aan het BAM-tracé een vrachtverbod in de Kennedytunnel is gekoppeld.

"Vlaanderen vergelijkt appelen met peren. Nu lijkt het alsof het ene tracé geld kost en het andere niet. Dat is hypocriet", zegt Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). "Wij willen dat Vlaanderen de keuze voor de hardware loskoppelt van de keuze voor de software. Of we tegen de tolheffing zijn? Nee, maar dat is een ander debat."

Fouten

De definitieve versie van het plan-MER wordt in januari verwacht. In de commissie Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Parlement gaf een medewerker van studiebureau Antea toe dat het voorlopige plan-MER verschillende fouten bevat. "We hebben zelf al driehonderd opmerkingen bij dit plan-MER. Logisch, want het gaat om een voorlopige versie."

Volgens Groen en de actiegroepen stRaten-generaal en Ademloos zouden de fouten een bewuste strategie zijn om de Oosterweeloptie mooier voor te stellen dan ze is.

"Er zitten nog wat foutjes in, maar dit is een erg robuust rapport. Vergeet niet dat er 1,3 miljoen euro in is gestoken. Experts hebben hier twee jaar aan gewerkt", zegt Kennis. "Nu maar hopen dat de Vlaamse regering zo snel mogelijk een beslissing neemt. Iedereen in Antwerpen is de mobiliteitsknoop ondertussen kotsbeu."

Belangrijkste conclusies van de studie

Op vlak van mobiliteit zorgt de Oosterweel- verbinding voor de beste doorstroming en minste omrijtijd, vanwege de nabijheid van de stad en de goede werking van het knooppunt aan het Noordkasteel. Het Meccanotracé volgt daar op een gedeelde tweede plaats.

Qua leefbaarheid scoort het Meccanotracé het best, en er wordt benadrukt dat de luchtkwaliteit in de toekomst vanwege de strengere Europese normen sowieso beter zal zijn dan vandaag in alle scenario's.

Ruimtelijk gezien doet het Meccanotracé het het slechtst, gezien het grote stuk open ruimte dat met een tunnel moet doorkruist worden op Linkeroever.