Direct naar artikelinhoud

Burberry zet Londen op modekaart

De London Fashion Week is al jaren het kleine broertje van modeweken in Parijs, Milaan en zelfs New York. Toch waren gisteren alle modebewuste ogen op de Britse hoofdstad gericht, toen het trendsettende Burberry een bijzonder stoere zomercollectie 2011 de catwalk opstuurde. Anna Wintour, Sarah Jessica Parker en Serena Williams genoten vanop de eerste rij van dit Londense gloriemoment. Door An Bogaerts

Tot een jaar geleden koos het oer-Britse modelabel nog voor een show in Milaan. “De terugkeer van Burberry naar Londen is een belangrijke stap voor de Britse modewereld”, zei Anna Wintour gisteren vlak voor de show. De hoofdredactrice van Vogue had gelijk. Zelden was zoveel schoon volk verzameld voor een show tijdens London Fashion Week.

Van Sarah Jessica Parker (dit was haar eerste Burberry-show) over Serena Williams tot Anna Wintour zelf, iedereen was very excited om de nieuwe zomercollectie live te kunnen aanschouwen. Ook mindere goden konden gisteren trouwens het hele spektakel live volgen. De show werd op het internet via livestream uitgezonden. Als ware het een voetbalmatch, hadden belangrijke klanten zich in steden over de hele wereld verzameld in Burberrywinkels om de modeshow live op groot scherm te kunnen volgen. Wie het kwartiertje show via het internet bekeek, werd trouwens ruimschoots beloond voor de moeite. Een voorbeschouwing - gepresenteerd door BBC-radiopresentator Greg Jones en George Craig, zanger van de Britse band One Night Only - bood een exclusieve blik achter de schermen van de modeshow. Meer nog, de twee jongens wisten zomaar eventjes fotograaf Mario Testino live voor hun microfoon te strikken en deden een paar minuten later hetzelfde met Sarah Jessica Parker, die vertelde dat “de Britse stijl haar enorm beïnvloedt” en dat “the house of Burberry er in de UK wat haar betreft met kop en schouders bovenuit steekt”.

Meer dan ruitjes

Niet alleen de verhuizing van de show naar Londen heeft Burberry een jaar geleden een ware boost gegeven. De promotie van ontwerper Christopher Bailey van creative director naar chief creative director gaf de man als het ware inspirerende vleugels. De laatste seizoenen is Burberry zonder twijfel een van de meest toonaangevende modemerken ter wereld geworden en doet het veel meer dan de ruitjespatronen waarvoor het bij het grote publiek nog altijd bekendstaat. Burberry Prorsum, het high fashion label van de Burberrygroep, mag zich zonder blozen positioneren naast Prada, Dior en Chanel.

In de show zette Christopher Bailey duidelijk een moderne interpretatie van de motor-outfit neer. Hij combineerde zwartlederen mouwen op klassieke trenchcoats en maakte 101 varianten op het korte lederen vestje. Dat alles gedragen op aansluitende biker-broeken, voorzien van extra vulling op de knieën. De kleuren bleven vrij sober, zodat de aandacht onmiddellijk werd getrokken door de riemen en handtassen in felle zomerkleuren als azuurblauw en oranje.

In het tweede deel van de show maakten de motorbroeken plaats voor korte, gedrapeerde jurkjes in pastelkleuren. Bailey bleef ze combineren met lederen jackets, die zelfs werden voorzien van zilver- of goudkleurige metalen pinnen. De show werd afgesloten met enkele korte, smalle jurkjes in panter- en slangenprint. Op graatmagere modellen op torenhoge hakken staat dat niet mis, maar voor de ‘normale’ klant zal het elegant dragen van zulke jurken een moeilijke stijloefening worden. Diezelfde hakken, waarvan de gesp rond de enkel niet was vastgemaakt, zorgden overigens voor een pijnlijk moment helemaal op het einde van de show. Model Nina Porter, het gezicht van de schoonheidsproducten van Burberry, strompelde tijdens haar eerste modeshow nogal ongelukkig van haar schoeisel. Enkele minuten tevoren nog verkondigde ze in de voorbeschouwing “dat het allemaal wel los zou lopen”.

iPad-bestellingen

Na de show konden iPad eigenaars onmiddellijk jassen en handtassen uit de show bestellen. Ze kunnen dat nog blijven doen tot volgende week dinsdag. Die mogelijkheid om al tijdens de show items te selecteren en te kopen, werd met gemengde gevoelens onthaald binnen de modescene. Anna Wintour heeft er alvast weinig problemen mee, zo liet ze voor de show optekenen. “Hoe sneller we het product bij de klant krijgen, hoe beter voor de modebusiness.”

Burberry vormde het orgelpunt op de London Fashion Week, die het traditioneel vooral van jong en opkomend talent moet hebben. Vandaag worden nog enkele mannencollecties geshowd, maar alle aandacht is alweer verschoven naar Milaan, waar Gucci al op dag één geprogrammeerd staat.