Direct naar artikelinhoud

Bedrijven smeken om hightechvrouwen

Negen op de tien bedrijven willen meer vrouwen in technische functies, zegt sectorfederatie Agoria. 'Bedrijven ontdekken steeds vaker dat communicatie ook belangrijk is bij technische projecten.'

Het aantal nieuwe studenten in technologische richtingen gaat volgens de meest recente inschrijvingscijfers de goede richting uit. Alleen blijft het aandeel van meisjes erg klein: slechts 8 procent van de bijna 5.000 ingeschreven studenten. En dat terwijl volgens een rondvraag van Agoria negen op de tien bedrijven expliciet zeggen meer vrouwen in technologische functies te willen aanstellen.

De firma's hebben daar goede redenen voor, zo meent Geert Van Hootegem, arbeidssocioloog aan de KU Leuven. "Projecten worden steeds complexer en dat betekent dat vaardigheden als communicatie, het overzicht kunnen behouden, zich inleven in de eindgebruiker..... almaar belangrijker worden. De perceptie is dat vrouwen op die terreinen meer bedreven zijn dan mannen."

Bij Continental in Mechelen, waar ze wielsensoren en ABS-systemen maken, is men overtuigd. Vier op de tien werknemers van het bedrijf in een uitgesproken mannensector, is vrouw. "We streven niet naar een bepaald aantal vrouwen", zegt woordvoerster Mireille De Beleyr, "maar een mix is altijd aan te bevelen, op alle diensten en op alle mogelijke manieren. Vrouwen letten op andere zaken dan mannen, hebben een andere aanpak ook."

Andere bedrijven zijn pragmatischer. "Door meer op vrouwen te mikken, vergroten we de groep van potentiële werknemers", zegt Katelijn Bohez van staaldraadproducent Bekaert. "Bij onze afdeling onderzoek en ontwikkeling werken nu al iets meer vrouwen dan gemiddeld. In de productie is het moeilijker. Dat zijn fysiek zware jobs en die zijn niet altijd gegeerd door vrouwen."

Agoria probeert onder meer met stages en rondleidingen voor vrouwen door vrouwen de kloof te dichten. Vraag is dit voldoende is om vrouwen te overtuigen. "Zolang de invulling van de opleidingen en de functies hardcore technisch blijft, vrees ik ervoor", zegt Van Hootegem. "Het aantal meisjes in het hoger onderwijs blijft stijgen, maar in sommige hoogtechnologische richtingen daalt het nog verder. De Scandinavische landen hebben daar een oplossing voor gevonden. Zij hebben ingenieursopleidingen waar naast de technologische ook een sociale component inzit. De studenten krijgen psychologie, sociologie.... en dat slaat wel aan. Die invulling biedt ook een meerwaarde. Bij internationale wedstrijden zijn het vaak de Scandinavische ontwerpen die met de prijzen gaan lopen."