Direct naar artikelinhoud

Minder cijfers, meer feiten in de aula

Universiteiten in de hele wereld herzien de inhoud van hun opleiding economie, nadat studenten protesteerden hoe hun lessen geen band hadden met de realiteit. Pittig detail: de nieuwe interactieve cursus wordt gesponsord door miljardair George Soros.

Ze studeren in Cambridge, Londen, Parijs of New York, maar hadden tijdens hun academiejaar het woord 'bank' niet één keer horen vallen. Economiestudenten van over de hele wereld ondertekenden een open brief die eind mei in onder meer The Guardian, The New Yorker en de Frankfurter Allgemeine Zeitung verscheen, en steun kreeg van prominente economen. In ons land kon onder meer professor Paul De Grauwe (London School of Economics) zich vinden in de oproep.

Het onderwijs dat de studenten kregen, had volgens hen niets te maken met de werkelijkheid. De economische crisis en alle gevolgen daarvan werd niet behandeld, terwijl vaak alleen de neoklassieke theorie werd aangeleerd. "Ik ben economie gaan studeren als reactie op de crisis", zei de 23-jarige Belg Marco Schneebalg, die in Cambridge studeert. "Maar tot mijn grote frustratie en ontgoocheling ben ik niets wijzer geworden. Helemaal niets. Het draait allemaal om cijfers en wiskundige modellen."

Nu staan verschillende universiteiten klaar om hun opleiding te hervormen, waaronder University College London, het Parijse Sciences Po en Columbia University in New York. Zij gaan dit jaar pilootprojecten opzetten, en zullen daarvoor een nieuw interactief onlinehandboek gebruiken, dat geschreven is door onderzoekers van University College London in het kader van het CORE-project.

Minder abstract

Opvallend genoeg heeft de Amerikaanse miljardair en filantroop George Soros (84) 300.000 dollar, circa 233.000 euro, bijgedragen aan de ontwikkeling van de nieuwe cursus. Die zou meer rekening moeten houden met niet-Amerikaanse gegevens en theorieën, terwijl er tegelijkertijd meer aandacht moet worden besteed aan geschiedenis om de opleidingen minder abstract te maken.

"De meeste opleidingen focussen op de theorieën die economen gebruiken", zegt David Melcangi (UCL), die heeft meegeschreven aan het CORE-project, in The Financial Times. "De vragen die de meeste studenten plaatsen bij de staat van de economie blijven onbeantwoord. Dit nieuwe e-boek moet daar een einde aan maken."

Toch is de hervorming verre van voltooid. Sommige studenten menen immers dat er in het e-boek te weinig alternatieve meningen aan bod komen, maar Melcangi geeft aan dat er nog aanpassingen zullen gebeuren op basis van de opmerkingen van jongeren en professoren. De definitieve versie zou tegen september 2016 beschikbaar moeten zijn.