Direct naar artikelinhoud

Fris en VW zijn twee verschillende dingen

Bert Wagendorp is columnist bij de Volkskrant.

De CEO van Volkswagen, herr Professor Dr. Martin Winterkorn, is deze week afgetreden. Hij neemt de verantwoordelijkheid op zich voor dieselgate en zei te hopen dat zijn bedrijf zonder hem een "frisse start" kan maken. Dat staat nog te bezien, want fris en Volkswagen zijn even twee héél verschillende dingen.

Volgens de Frankfurter Algemeine Zeitung dateert de sjoemelsoftware waarmee VW de uitlaatinspectie om de tuin leidde uit 2005. Winterkorn werd in 2007 de baas. Dus het kan dat hij van niks heeft geweten, zoals hij verklaarde, en dat hij dacht dat er louter schone diesels uit zijn fabrieken kwamen. Misschien hadden ze de software in zijn eigen Passat wél goed afgestemd. Misschien wilde Winterkorn liever niet weten hoe zijn ingenieurs er toch in slaagden pittige rijprestaties met minimale uitstoot te combineren. Dat was prima voor de omzet en zijn eigen jaarsalaris.

De eerste auto van mijn vader was een Volks-wagen Kever uit 1959, die hij in 1966 kocht voor 1.200 gulden. Het was geen diesel, maar desondanks rookte hij imponerend. Wij waren met die auto nooit door de emissietest gekomen, die bestonden gelukkig niet. Het woord emissie moest nog worden uitgevonden, uitlaatgassen verdwenen in de blauwe oneindigheid, je zag er niks meer van en als je moest hoesten, was je verkouden.

Er zat geen software in onze Kever. Het was een rond koekblik op vier wielen, met een motor achterin, twee losse voorstoelen, een propvolle achterbank en een stinkende verwarming. VW maakte twee eenvoudige auto's: de Kever en het Volks-wagen-busje. Dat was overzichtelijk. De complicaties van de moderne tijd zijn VW te veel geworden.

Mijn vader was zeer tevreden met zijn Kever. Ondanks de oorlog zwoer hij bij de Duitse gründlichkeit - bij ons thuis geen Franse auto's, geen Italiaanse wasmachines, geen Nederlandse tv's. De VW-fraude zou al zijn zekerheden hebben omvergegooid. Italianen en Fransen aten knoflook en hadden het sjoemelen uitgevonden, maar Duitsers deden daar niet aan, die maakten iets wat nooit kapotging. En zuurkool.

Dat is wat je de laatste dagen vaak hoort: dat niet alleen het imago van Volkswagen naar de bliksem is, maar dat van de Duitse industrie als geheel. Er zit sjoemelsoftware in alles waar Made in Germany op staat en je moet maar afwachten of er echt geen betere is dan Miele.

Je kunt het ook van een positieve kant bekijken en zeggen: oké, Das Auto was ietsje minder schoon dan VW beweerde. Maar dat het tien jaar heeft geduurd voor slimme onderzoekers ontdekten dat er wel sprake móést zijn van manipulatie, zegt ook wel iets over de degelijkheid van de geheime Duitse software. En in elk geval stonden die dingen op de rollenbank niet als een viezigheid uit te stoten.

Dat we voortdurend worden belazerd door álle automerken weet iedereen met een rijbewijs. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een auto voldeed aan het beloofde benzineverbruik, de snelheidsmeter de juiste snelheid aangaf of vrouwen naar me keken met de verliefde blik van de modellen in de folder. Alleen is de oplichterij nu bewezen.

En overigens is de sjoemelsoftwareaffaire een prachtig en belangrijk keerpunt. Vanaf nu gaat de ontwikkeling van de elektrische auto van de tweede naar de hoogste versnelling. Als ze bij VW na betaling van de miljardenboetes nog geld over hebben, komen ze razendsnel met de e-Kever om het blazoen te zuiveren. En anders rijden we binnenkort allemaal in elektrische Tesla's, Googles en Apples.

Dieselgate is de aankondiging van de dood van de oude brandstofmotor.