Direct naar artikelinhoud

Groei van Roularta valt stil

De mediagroep Roularta heeft over het tweede kwartaal van 2011 nauwelijks omzetgroei geboekt. In de printdivisie gingen de inkomsten zelfs achteruit. De nettowinst over het eerste halfjaar klokt af op 14,3 miljoen euro.

Topman Rik De Nolf is desondanks behoorlijk tevreden over de halfjaarresultaten. "We zijn tamelijk gelukkig. Bij het begin van het jaar wisten we dat de papierprijs ging stijgen en dat de automatische loonindexering in België onze kosten zou doen toenemen", verklaarde hij op een persbabbel. De stijgende papierprijs vertaalde zich voor Roularta in het eerste halfjaar in 3,3 miljoen euro meerkosten. Op jaarbasis zou dat oplopen tot 5 à 5,5 miljoen.

De groepsomzet in april-juni bedroeg 187 miljoen euro, goed voor een stijging met 0,3 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Over het eerste kwartaal was er nog een klim met 6,8 procent, waardoor het eerste halfjaar eindigt met een omzetstijging van 3,4 procent.

De stabilisatie van het tweede kwartaal verbergt twee verschillende trends bij de divisies. De printdivisie ontgoochelt. Terwijl die afdeling, de uitgever van onder meer Knack en Trends, over het eerste kwartaal nog een mooie groei van 7,2 procent neerzette, was er het voorbije kwartaal een daling met 2,2 procent. "Ontgoochelend", noemt Bank Degroof-analist Siddy Jobe die prestatie. "De printresultaten zijn veel slechter dan verwacht."

Vooral de reclame in de magazines stelt teleur. De inkomsten dalen er. Ook de Belgische lezersmarkt krimpt. De gratis bladen en de Krant van West-Vlaanderen blijven wel groeien.

De audiovisuele afdeling, de eigenaar van de helft van de VMMa (VTM, 2Be, Vitaya en Q-Music), kon met een groei van 4,3 procent (5,7 procent in het eerste kwartaal) beter standhouden. Dat is deels te danken aan de overname van de lifestylezender Vitaya.

De omzetgroei van de websites bedraagt ongeveer een derde. Begin september lanceert Roularta knack.be en levif.be als koepelsites voor zijn Vlaamse, respectievelijk Waalse, websites.

"Na drie maanden hadden we een goed gevoel wat de reclameverkoop betreft. Maar midden maart begon het tij te keren: eerst met de aardbeving in Japan, daarna met de schuldencrisis", stelt De Nolf. Het derde kwartaal is, op het vlak van de reclameverkoop, goed begonnen, maar de visibiliteit tot het einde van het jaar is gering. "Adverteerders nemen hun beslissingen steeds meer op het laatste moment."

Roularta kan wel melden dat zijn recurrente bedrijfskasstroom (rebit) is gestegen: +0,6 procent tot 30 miljoen euro. "En dat ondanks de sterk gestegen papierprijzen en een onzeker economisch klimaat", zegt de groep. Die stijging komt volledig op rekening van de audiovisuele divisie. Bij de printdivisie is er een duidelijke daling van de winst.

De nettowinst na het eerste halfjaar bedraagt 14,3 miljoen euro, wat een daling met ruim 5 procent betekent.

Op korte termijn is Roularta vrij optimistisch. "Het derde kwartaal kondigt zich goed aan wat de reclameomzet betreft en dat zowel voor de print als voor radio en televisie." Op langere termijn is de groep van CEO en grootaandeelhouder Rik De Nolf minder zeker. "Er is nog geen visibiliteit voor het vierde kwartaal, dat veel belangrijker is. De algemene economische toestand kan wegen op de reclamebestedingen."