Direct naar artikelinhoud

‘E-harbours’: groene energie en elektrische schepen

Elektrische schepen, hybride ferry’s, of havens die volledig draaien op hun eigen wind- en zonne-energie: grote havens uit de Noordzeeregio, zoals Antwerpen, Rotterdam en Hamburg, werken er hard aan om zich op korte termijn om te toveren tot ‘e-harbours’.

Beeld het u in: piekt de stroomproductie van een nabijgelegen offshore windmolenpark ’s nachts, dan slaat bijvoorbeeld het koelsysteem aan. Door die stevige injectie van windenergie heeft dat koelsysteem geen elektriciteit meer nodig de volgende 24 uur. Goed nieuws voor de energiefactuur. Andere overbodige energie vloeit naar het waterbassin van de haven om er opnieuw elektriciteit mee op te wekken. In diezelfde haven meren hybride ferries aan en rijden elektrische aangestuurde personenwagens of heftrucks af en aan. Her en der prijken laadpunten voor elektrische voertuigen. Die haven zelf draait volledig op groene energie, afkomstig van windmolens en zonnepanelen. Geen sciencefiction, maar de rode draad doorheen de zeven testcases waarmee negen partners uit de Noordzee-regio het project ‘e-harbours’ voor de komende drie jaar in gang zetten.

Financiële EU-steun

Onder andere de haven van Antwerpen, de Zweedse stad Malmö, Amsterdam, maar ook knappe koppen van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) of de Britse Robert Gordon University Aberdeen, bundelen hun krachten. Kort door de bocht: de haven van de toekomst zet in op hernieuwbare energie, elektrisch vervoer en intelligente energienetwerken. Het project krijgt financiële steun de EU. Niet onlogisch, want omwille van de Europese klimaatdoelstellingen - 20 procent minder energieverbruik, 20 procent minder CO2-uitstoot en meer dan 20 procent hernieuwbare energie tegen 2020 - mogen al die havengebieden de borst nat maken. Maritieme omgevingen verslinden grote hoeveelheden energie. Komt het op energie-efficiëntie aan en hun aandeel groene energie, dan blijkt er nog werk aan de winkel.

Slimme elektriciteitsnetwerken zouden de energiefactuur van de grote havenspelers stevig drukken. Geert Grooten, adviseur energieprojecten van het Havenbedrijf Antwerpen: “Concreet gaan wij in een testcase werken met een bedrijf in de haven rond hun koelmagazijn. Het kan geen kwaad dat de koeltemperatuur daar tijdelijk dieper zakt. Dan is het slimmer ervoor te zorgen dat die temperatuur harder zakt tijdens het goedkopere nachttarief, om dan geleidelijk weer op te warmen overdag zonder dan nog elektriciteit te verbruiken. Dat kan allemaal via slimme technologische sturing.”

Eens die Noordzeehavens op groene energie draaien, is elektrische mobiliteit niet langer een utopie. Meteen een ander speerpunt van ‘e-harbours’. Een concreet voorbeeld: de stad Amsterdam rolt de komende jaren een project uit om elektrische binnenvracht een boost te geven. De stad heeft al elektrische oplaadpunten en wil nu in haar grachten zoveel mogelijk schepen op sterk vervuilende benzinemotoren vervangen door elektrisch aangedreven schepen. Uw boodschappen aan huis geleverd per elektrisch schip, waarom ook niet?