Direct naar artikelinhoud

Minister heeft vredesplan voor Brusselse mobiliteit

Brussels minister Pascal Smet (sp.a) doet een oproep aan de verschillende regeringen om samen een mobiliteitsoplossing voor de hoofdstad te zoeken. Intussen loopt de nieuwe voorstadstrein alweer vertraging op.

"Alle inwoners van dit land hebben er alle belang bij dat Brussel een leefbare stad blijft", zegt Smet in een interview in deze krant. Aanleiding zijn de incidenten in de tunnels, die de hoofdstad in een crisis hebben gestort. "Brussel zal de tunnels renoveren. Toch is het niet alleen onze verantwoordelijkheid dat de hoofdstad dagelijks 250.000 pendelaars in een wagen aantrekt. De pendelaar vindt geen alternatieven." Maar: "Ooit, over tien jaar, kunnen er tunnels dicht."

Smet pleit voor een actieplan op alle beleidsniveaus. Zo moet het Waals Gewest zijn verzet opgeven tegen de kilometerheffing voor personenwagens. Alleen zo kan de overheid eindelijk werk maken van een rechtvaardige financiering die het autogebruik tempert. "En als Vlaanderen eist dat we overstapparkings aan de gewestrand bouwen, dan vinden ze in mij een medestander. Maar kunnen de randgemeenten, zoals Drogenbos, dan stoppen met hun verzet?"

Zelf zal Brussel zwaar investeren in openbare mobiliteit: 5,2 miljard euro over de komende tien jaar. "De overstapparkings komen er, de metro wordt volledig gemoderniseerd, met ook nog nieuwe tramlijnen en een busplan. Aan de Heizel bouwen we een nieuwe hub, met overstappen naar het Brusselse en Vlaamse tramnetwerk."

Tot slot moet de federale regering iets doen aan de antistedelijke fiscaliteit, die wonen op het platteland goedkoper maakt. De 4 miljard euro fiscaal voordeel die elk jaar naar bedrijfswagens gaat, kan beter worden geïnvesteerd in duurzame oplossingen, zoals de voorstadstrein rond Brussel. Smet hoopt dat die S-Baan een prominente plek krijgt in het nieuwe vervoersplan van de NMBS, dat in 2017 moet ingaan.

Daar ziet het niet naar uit, want die voorstadstrein dreigt weer vertraging op te lopen. Volgens bronnen binnen het spoor zal de deadline voor de S-Baan (vroeger GEN), die nu op 2025 ligt, voor een zoveelste keer worden uitgesteld.

► 4-6