Direct naar artikelinhoud

Staking Brussels Airlines: 'Kwart vluchten afgelast'

Deze ochtend hebben de piloten van Brussels Airlines zich in alle vroegte uitgesproken over acties - de eerste in bijna tien jaar tijd. Gisteren leek een staking onvermijdelijk. Vakbonden en directie zitten op ramkoers omtrent verlofregelingen en contracten voor oudere piloten.

Vanochtend kwamen de piloten van Brussels Airlines om 5.30 uur samen om er van de vakbondsafgevaardigden een stand van zaken te krijgen omtrent de verzoeningsvergadering met de directie van vorige week. Meer dan waarschijnlijk zullen er ondertussen al acties aan de gang zijn.

Dat bevestigde Paul Buekenhout van vakbond LBC-NVK gisteren. "De hinder zal waarschijnlijk voor een 40-tal Europese vluchten gelden", zegt Buekenhout. Per dag heeft Brussels Airlines zo'n 170 vluchten. Het gaat om wilde acties gaan, want een stakingsaanzegging werd pas vorige vrijdag ingediend.

'Maat voor niks'

De verzoeningsvergadering van afgelopen donderdag was volgens de vakbonden een maat voor niks. "De vergadering was er één van de laatste kans en het management heeft jammer genoeg geweigerd om deel te nemen aan iedere vorm van dialoog." Wat de piloten niet meer pikken is dat de directie zich niet houdt aan de afspraken die gemaakt werden in het plan 'Beyond 2012-2013', aldus Buekenhout.

De grootste pijnpunten zijn de verlofregeling en de seizoenscontracten voor piloten ouder dan 58 jaar. "De malaise zit diep", aldus nog de vakbondsman, die de bal in het kamp legt van de directie van de luchtvaartmaatschappij.

Die reageerde dan weer verrast bij monde van woordvoerder Geert Sciot. "Wij zullen proberen onze dienstverlening zo goed mogelijk uit te voeren. Maar momenteel hebben we zelfs geen officiële bevestiging over een staking, dus op dit moment (zondagavond, LID) verwachten wij geen impact."

Bernard Gustin, de CEO van Brussels Airlines, zei gisteravond weinig begrip te hebben voor de mogelijke acties. Hij waarschuwde voor de mogelijke gevolgen van de acties. "Dit kan een impact hebben op de resultaten en op het vertrouwen van de aandeelhouder (Lufthansa, LID)."

Over de verzoeningsvergadering wordt voorlopig niet veel gelost. "Wij bereikten vorig jaar met een personeelsdelegatie een akkoord over een herstructureringsplan", klonk het bij Sciot. "We kwamen met de piloten overeen dat ze gedurende twee jaar minder zouden werken. Door goede cijfers kunnen de piloten vanaf januari wel opnieuw voor de volle 100 procent aan de slag. Dat is dus eigenlijk goed nieuws voor de piloten."

58-plussers weg

Brussels Airlines vroeg de piloten ouder dan 58 wel om plaats te maken voor jongere collega's. "Piloten zijn op die leeftijd al volledig pensioengerechtigd." Het zou gaan om zowat achttien piloten, op een totaal van zo'n 500 piloten, klinkt het in de wandelgangen.

De sociale onrust onder de piloten van Brussels Airlines is al enkele jaren aan het smeulen. Het is echter geleden van 2004 dat bij de piloten effectief het werk werd neergelegd.