Direct naar artikelinhoud

Kamer huren? Boek er een belevenis bij

Een kamer huren bij een lokale kok en er meteen een kookles bijnemen. Het kan binnenkort bij Airbnb, dat zich meer wil gaan richten op de verkoop van experiences. Ook grote concurrent Booking.com zou de verkoop van belevenissen testen. 'Dit past allemaal in een clash tussen de grote onlinesites.'

Het was Brian Chesky, CEO van Airbnb, die de nieuwe wending op een congres in Los Angeles aankondigde. Met een druk op de knop wil zijn bedrijf nu ook 'unieke belevenissen' verkopen. "Dan denk ik bijvoorbeeld aan een Nederlandse planetenfotograaf die in Los Angeles woont en een kamer aanbiedt. Hij kan de bezoeker ook meenemen in zijn wereld, waar die dan uitleg krijgt over planeten en hoe die te fotograferen."

Een unieke ervaring, meent Chesky. Voor huurders is het een perfecte manier om weg te blijven van het massatoerisme en authentieke ervaringen op te doen. Voor de verhuurder is het een manier om een extra cent bij te verdienen. "Reizen is gemakkelijk geworden, maar het is niet magisch meer", zei Chesky op de conferentie. "Als je een interessante trip wilt maken, kost dat heel wat voorbereiding. Daar ben je vaak meer mee bezig dan met het reizen zelf. Wij willen daar vanaf."

Museumticketje

Slim gezien van Airbnb, vindt Robrecht Willaert, hoofdredacteur van Travel Magazine. "Het past allemaal in de gigantische strijd die losgebarsten is tussen de grote onlineportalen in de reismarkt: Airbnb aan de ene kant en de veel grotere Booking.com aan de andere. Want ook Booking.com experimenteert met het aanbieden van die experiences. Het zit nog in een testfase, maar die is bijna afgelopen. Ook Booking wil dus mensen die een kamer huren een museumticketje of een rondleiding laten meeboeken."

Op zich is die nieuwe trend niet zo verwonderlijk, meent Annik Schellens, opleidingsmanager van de studie Toerisme en Recreatiemanagement aan de Thomas More-hogeschool. "Het is een feit dat reizigers steeds meer op zoek gaan naar belevenissen. Dus is het niet zo verwonderlijk dat die grote spelers daarop inspelen. En mensen willen steeds meer. Airbnb was lange tijd een experience op zich. We gaan bij mensen op bezoek en we zien wel wat er gebeurt. Maar nu ook dat ingeburgerd is geraakt, gaan mensen op zoek naar meer."

De Airbnb-verhuurders boden nu al vaak spontaan belevenissen aan, stelt Schellens. "Als wij aan iemand een kamer verhuren, dan geven we die mens ook soms eens een rondleiding in de stad en tonen hem leuke plekjes die alleen locals kennen. Wat nieuw is, is dat het nu geofficialiseerd wordt."

Voor de gebruikers van Airbnb en Booking.com betekent het vooral goed nieuws, meent zowel Willaert als Schellens. "De klant zal nog meer mogelijkheden hebben om zijn vakantie in te vullen en ervaringen te regelen", stelt Willaert. Een stijging van de prijzen verwachten ze niet. "Airbnb zal wellicht meer inspelen op niches", stelt Schellens. "Zij hebben al een heel netwerk aan locals, waar zeker mensen met verschillende vaardigheden en hobby's bij zitten. Autoliefhebbers bijvoorbeeld of hobbykoks. Booking.com zal het meer moeten hebben van tickets voor speciale evenementen, zoals een lokaal poppentheater."

Al ziet Schellens wel een ander mogelijk negatief effect van de trend. "Als je dingen die, zoals bij Airbnb, nu spontaan verlopen gaat institutionaliseren, dan is de vraag of het dan niet aan authenticiteit zal verliezen? Zal het nog allemaal echt zijn of zullen de aanbieders de dingen beginnen aanbieden waar ze het meest aan verdienen? Dat is iets wat we wel in de gaten moeten houden."