Direct naar artikelinhoud

Korn op de dool in uitverkochte Ancienne Belgique

De Amerikaanse nu-metalpioniers van Korn kwamen vrijdag optreden in een uitverkochte Brusselse AB. De band heeft nog steeds een erg herkenbaar geluid, maar nooit had je het gevoel een hechte groep aan het werk te zien.

Korn, ooit koning van de nu-metalbeweging, probeert een verbrokkeld imperium weer op te bouwen. De groep nam onlangs een plaat op met de producer van hun eerste grensverleggende albums, en zoekt nadrukkelijk aansluiting met zijn roots. Ook daarom stond Korn - net als veertien jaar geleden- opnieuw in de Brusselse AB.

Aan het begin van hun carrière kwam de Californische band al eens naar de (toen net heropende) Brusselse muziektempel. Zanger Jonathan Davis werkte in een mortuarium en kampte met een knoert van een drugsverslaving. Hij zei het hele optreden niets, zat te huilen op het drumpodium en brulde tijdens de songs even intens en vervaarlijk als het decor van gesmolten poppenhoofden aanvoelde.

Miljonairs zonder attitude

Afgelopen vrijdag stond er een heel ander Korn op het podium. Een stelletje miljonairs dat niet alleen een deel van die legendarische bezetting was kwijtgeraakt, maar ook de attitude. Davis’ boosheid op de wereld leek gespeeld. Mensen evolueren, maar dit kwam over als een slecht stukje theater.

Korn bestaat anno 2010 uit twee linies: achteraan drie ingehuurde krachten (met drummer Ray Luzier die vooral bezig was zijn drumstokjes te laten rondtollen), en vooraan het overgebleven triumviraat Munky, Fieldy en zanger Davis. Het geluid was vanaf opener ‘Right Now’ onmiskenbaar Korn: laaggestemde gitaren die op je middenrif spelen, hoge riedels die rond de oren zwermen en pompende beats. Slechts één band die zo kan spelen. Maar het eerste uur zag je nooit een groep op het podium staan. Aan bas- en drumsolo’s zou Korn zich vroeger nooit gewaagd hebben, nu wel.

Aan het einde van de set bewees de band wel nog wat in zijn mars te hebben, uitgerekend tijdens de oudste nummers. ‘Blind’ was een mokerslag in het gezicht, en toen Davis zijn doedelzak bovenhaalde om ‘Shoots and Ladders’ in te zetten (dat fraai overging in ‘One’ van Metallica), ontstond er terecht pandemonium in de zaal. Helaas was het optreden toen al gedaan. Met ‘Got the Life’ nam Korn afscheid. Een bisronde kwam er niet.