Direct naar artikelinhoud

Herstructureringskosten zadelen uitgever Corelio op met verlies

Corelio boekte vorig jaar een nettoverlies van 3,86 miljoen euro. De mediagroep geeft onder meer De Standaard en Het Nieuwsblad uit.

Net als alle andere mediabedrijven heeft Corelio een moeilijk 2012 achter de rug. Ondanks goede prestaties op de lezersmarkt zag de groep haar omzet met 18,3 miljoen of 4,7 procent afnemen tot 369,5 miljoen. Dat heeft vooral te maken met de "wispelturige en dalende advertentiemarkt", schrijft Corelio in zijn jaarverslag. Hoewel de werkingskosten een stuk lager waren dan in 2011, boekt Corelio toch een negatief bedrijfsresultaat van 2,35 miljoen euro, tegenover 15,6 miljoen winst een jaar eerder. Dat heeft vooral te maken met provisies ter waarde van 7,3 miljoen euro, "in hoofdzaak voor herstructureringen".

Een groot deel van het bedrag werd vermoedelijk gebruikt om de herstructurering van het huis-aan-huisblad Passe-Partout te bekostigen. Dat blad werd stopgezet en vervangen door Rondom, een gratis magazine. Passe-Partout heeft volgens kenners nooit opgeleverd wat ervan verwacht werd, vooral omdat de rubriekadvertenties grotendeels naar het internet zijn verhuisd. Ook het rekruteringsmedium Jobat, dat jarenlang een kaskoe was voor de uitgever, stond afgelopen jaar onder zware druk door de concurrentie van onlinemedia en de moeilijke arbeidsmarkt.

Onderaan de resultatenrekening blijft een nettoverlies over van 3,86 miljoen euro.