Direct naar artikelinhoud

Mediahuis neemt 'De Telegraaf' over

Mediahuis, de eigenaar van De Standaard en Het Nieuwsblad, heeft de strijd om de Nederlandse Telegraaf Media Groep (TMG) gewonnen. TMG, Mediahuis en de investeringsmaatschappij VP exploitatie hebben een voorwaardelijk akkoord.

Mediahuis en VP Exploitatie, die samen al 60 procent van de aandelen veroverd hadden, verhoogden nogmaals hun bod op de mediagroep en geven nu 6 euro cash per aandeel. Dat is 10 eurocent meer dan het vorige bod. Met dat verhoogde bod en het inhoudelijke plan voor de mediagroep overtuigden ze nu de raad van commissarissen van TMG. Die raad heeft meteen ook enkele directeurs van TMG geschorst omdat ze zich "niet constructief en realistisch genoeg opgesteld hebben in de onderhandelingen met het Mediahuis".

Met het akkoord, dat nog formeel goedgekeurd moet worden, lijkt de Nederlandse mediatycoon John de Mol definitief achter het net te vissen. De Mol, die iets meer dan 20 procent van de aandelen van TMG bezit, bood eerder nog 6,35 euro per aandeel. Volgens de raad van bestuur van TMG is dat bod niet leefbaar. Ook de redactie van De Telegraafhad eerder al zijn voorkeur voor Mediahuis uitgesproken.

Identiteit behouden

Mediahuis en VP Exploitatie beloven in het persbericht dat TMG zijn eigen identiteit zal blijven behouden, net als zijn hoofdkantoor in Amsterdam. Ook alle bestaande werken, waaronder het 'het iconische merk De Telegraaf', blijven. De redacties van TMG behouden ook hun onafhankelijkheid, zeggen de nieuwe eigenaars.

Met de overname van TMG zoekt Mediahuis vooral naar schaalvoordelen. Mediahuis, dat in Nederland al eigenaar is van NRC Handelsblad, kan winst halen door samen te werken op het vlak van druk en distributie. Ook de grote investeringen in digitalisering kunnen nu gespreid worden.

Mediahuis-CEO Gert Ysebaert noemt de overname "een belangrijke mijlpaal". "Samen met TMG hebben we de mogelijkheid om de winnaar te zijn in een sterk veranderend medialandschap."