Direct naar artikelinhoud

Het laatste kunstje van de marketeer-bankier

De naamsverandering van Dexia Bank in Belfius blijft 'talk of the town'. Dat zal CEO Jos Clijsters plezieren. De joviale Leuvenaar is een van de weinige topmanagers die even beslagen is in marketing als in bankieren. Emmanuel Vanbrussel

Van naamsveranderingen weet Jos Clijsters (verre familie van tennisster Kim) alles. Als bankier bij de Generale Bank maakte hij eind jaren negentig de overgang naar Fortis mee. En als retailhoofd van Fortis Bank België zat hij zelf aan de knoppen toen dochterbedrijf Krediet aan de Nijverheid ('het blauwe fabriekje') zich omdoopte tot Fintro. Clijsters superviseerde ook de oprichting van de Bank van de Post.

Terwijl zijn vroegere bazen Maurice Lippens en Jean-Paul Votron verbrand zijn, kwam Clijsters ongeschonden uit het Fortisdrama. Hij was bij de vergane Belgisch-Nederlandse groep de topdirecteur voor bankieren aan particulieren. Het was niet in zijn divisie waar in 2007 en 2008 de grote lijken uit de kast vielen.

Er zijn maar weinigen met zo'n knowhow over 'retail banking' in België als Clijsters. Hij maakte al in 1981 zijn debuut bij de Generale Bank en heeft dus alle grote bewegingen in het Belgische bankwezen meegemaakt. Dat was voldoende voor Dexia-CEO Pierre Mariani om Clijsters vorig jaar op te vissen als adviseur.

Niet iedereen was blij met Clijsters' schaduwfunctie naast het toenmalige directiecomité. Voor Stefaan Decraene, toenmalig CEO van Dexia Bank België, kwam het aan als een motie van wantrouwen en was het wellicht een van de redenen om te vertrekken naar concurrent BNP Paribas. Clijsters werd in september benoemd als opvolger van Decraene. Een maand later werd Dexia Bank België genationaliseerd.

Sommige van zijn collega-bankiers verliezen zich snel in financieel vakjargon, waardoor hun boodschap moeilijk te begrijpen is voor het grote publiek. Daar heeft Clijsters geen last van. Zoals Belfiusvoorzitter Alfred Bouckaert eerder de allure heeft van een aristocraat, komt Clijsters over als een man van het volk, die de taal van de gewone mensen spreekt.

Goede verkoper

Dat heeft hij wellicht te danken aan het begin van zijn loopbaan. Na zijn studie toegepaste economie zocht hij zijn weg in de marketing van consumentengoederen. De ex-preses van faculteitskring Ekonomika kwam terecht bij Brits-Nederlandse Unilever, in het team dat de marketing deed voor voedingsmerken als Royco, Unox en Calvé. Clijsters, een voormalige voorzitter van de stichting marketing, wordt door zijn collega-marketeers nog steeds beschouwd als een van de beste in het vak.

Maar achter de vlotte babbel en het goedige uiterlijk schuilt ook een pienter bankiersbrein. Als een goede verkoper weet Clijsters perfect welke cijfers hij in zijn communicatie in de verf moet zetten en welke hij beter niet vermeldt.

De bijna 62-jarige Clijsters zei bij zijn aanstelling als CEO van Dexia Bank België dat hij hoogstens tot zijn 65ste zou aanblijven. Belfius wordt zo wellicht het laatste grote hoofdstuk van zijn managerscarrière. In de Wetstraat loopt zelfs al het gerucht dat Yves Delacollette (ex-Deutsche Bank België) zich warm loopt om de topjob van Clijsters over te nemen. Maar dat werd vorige week nog kordaat weggewuifd door zijn voorzitter. Alfred Bouckaert: "De raad van bestuur is heel tevreden over het werk van Jos Clijsters."