Direct naar artikelinhoud
Uitgezongen

Hoe hartzeer en zelftherapie leidden tot de hit ‘Strange Entity’ van Oscar ad the Wolf

Max Colombie van Oscar and the Wolf.Beeld © VRT - Jokko

Hartzeer en zelftherapie leidden tot de hit ‘Strange Entity’ van Oscar and the Wolf. “Ik wilde mijn geliefde psychologisch vermoorden.”

“Als ik een film zou moeten maken van wat ik voel, bulkt die van de groteske uitvergrotingen”, zegt Max Colombie, het brein achter het wonderlijke Oscar and the Wolf. In 2014 baarde hij ‘Strange Entity’, een sensueel elektropopliedje dat snel uitgroeide tot een Belpop-klassieker. Het nummer werd samen met het tragere, r&b-achtige ‘Princes’ de zogeheten signature song van de band.

Colombie schreef het nummer in het ouderlijk huis in Dilbeek en zag de puzzelstukjes in elkaar vallen in de Sugarbeat-studio’s in Tienen. Op ‘Strange Entity’ schudt hij hartzeer, wanhoop en weltschmerz van zich af: schaduwrijke beslom­meringen dobberend op een Nord Lead-synth en een meedogenloze discobeat. “So take good care of me”, klinkt het smachtend, “I follow all you need / and I’ll take good care of you / But you’re heartless, you’re heartless”.

‘Ik wilde een personage worden dat begeerlijk genoeg is voor de persoon op wie ik verliefd was’
Max Colombie

“Het is een liedje over een gebroken hart, ja. Wie daaraan lijdt, is er natuurlijk van overtuigd dat de andere harteloos is. De woede en de tristesse die volgen, zijn verdedigingsmechanismen. ‘Strange Entity’ vertelt over de ultieme hunkering. Dat krijg je nu eenmaal met een coup de foudre die niet wederzijds is. (lacht) Nu ja, ik was veel jonger toen ik het liedje schreef. Op zo’n prille leeftijd is alles veel emotioneler en intenser.”

Young hearts run free’, zong de Amerikaanse souldiva Candi Staton al. De beste dansmuziek is niet zelden vervuld van bittere tranen. Treuren onder de discobol. “So rest your head and fear my eyes, for they won’t come inside”, croont Colombie in ‘Strange Entity’. “Ik wilde een personage worden dat begeerlijk genoeg is voor de persoon op wie ik verliefd was”, bekent de zanger. “De regel ‘fear my eyes’ is wishful thinking. Ik wens er vurig dat mijn ogen intrigeren. Dat ze vragen doen rijzen. En de ‘they won’t come inside’? Tja, dat zijn mijn demonen, hè. Het is de rode draad die door Oscar and the Wolf loopt. Je wordt met open ogen de gevarenzone ingesleurd. Als je bij het onderwerp van je obsessie te dicht in de buurt komt, ervaar je die persoon als onbetrouwbaar. Je wil je geliefde psychologisch vermoorden.”

Het schrijven van ‘Strange Entity’ was voor Colombie een vorm van therapie. Geen wonder dat hij bij het opnameproces erg perfectionistisch uit de hoek kwam. “In elke noot en elk klein geluidje wist ik precies hoe ik er mijn ziel binnenste­buiten moest keren. De mensen in de studio werden er soms gek van. Mij bood het nummer veel ­zelfreflectie.”

Het liedje werd de meest ­succesvolle single uit het ­bejubelde debuut Entity, een plaat waarop Colombie zijn niet zelden groteske fantasiewereld vol sciencefiction en horror ­botvierde.

“Ik gebruik graag ­futuristische metaforen, omdat ik mezelf er beter door begrijp. En ja, soms is dat via, pakweg, een personage uit de ­vampierenreeks True Blood. Ik heb dat soort ­avatars nodig. Daardoor kruipt er een angst in de liedjes die mij kalmeert. Je vindt geruststelling in het onbehagen.”