Direct naar artikelinhoud
Samson & Gert

Het einde van Samson & Gert: “Mocht ik Gertje zijn, ik was er al vroeger mee gestopt, maar ja, hij is miljonair en ik niet”

Samson & Gert.Beeld VRT

Samson krijgt een nieuw baasje, want na dertig jaar kapt Gert Verhulst ermee. Het is het einde van een tijdperk: Gert voedde samen met zijn hond een generatie op. “Dankzij Samson & Gert deel ik taarten uit in mijn hoorcolleges.”

“Bwa zeg ééj Gertje, ik wil helemaal niet naar die meneer Achiel.”

“Neen Samson, je gaat naar het asiel!”

Veel hartzeer, maar ook gezwans op sociale media toen gisterochtend bekend raakte dat Gert Verhulst afscheid neemt van Samson & Gert. Verhulst maakte het nieuws zelf bekend bij de Studio 100-medewerkers en verzamelde pers: “Ik wil graag in schoonheid afscheid nemen en ben van plan om te genieten van elke seconde van onze jubileumshow. Samson neemt overigens geen afscheid, met hem hebben we nog grote plannen. En voor alle duidelijkheid: ik verlaat Studio 100 niet.”

In december 1989 waren Samson en Gert voor het eerst samen te zien op tv. Verhulst, die toen twee jaar bij de BRT aan de slag was, stelde voor om de omroepers tijdens de kerstdagen te laten vergezellen van een bearded collie, Samson. Dat werd een succes, Verhulst zag al snel het potentieel. Op 2 september 1990 werd de eerste aflevering van Samson & Gert uitgezonden.

‘Ik smulde ervan. Er was nog geen Ketnet, je had enkel ‘Merlina’ en ‘Postbus X’, het was een verademing’
Stijn Baert, arbeidseconoom (UGent)

Arbeidseconoom Stijn Baert (UGent), fan van het eerste uur, was zes toen het duo op het scherm verscheen. “Ik smulde ervan. Er was nog geen Ketnet, je had enkel Merlina en Postbus X, het was een verademing.”

Ook auteur en marketeer Yasmien Naciri heeft haar hele jeugd met Samson & Gert doorgebracht. “Het was de traditie van mijn broer, zus en ik. We waren zo gefascineerd door de stem van Samson: wie is dat toch, vroegen we ons af. Daarom bleven we kijken, in de hoop dat dat mysterie ooit opgehelderd zou worden.”

Al snel werden Samson en Gert ook gevraagd voor optredens. Daarom besloten ze om te gaan zingen. Onder meer Bart Peeters en Herman van Veen hebben liedjesteksten voor hen geschreven. In hun eerste jaar hebben ze 300.000 cd’s verkocht en evenveel pluchen honden. Bijna elk Vlaams gezin had een Samson.

Niet alleen voor de kinderen was het programma een zegen, ook de ouders van StuBru-presentator Eva De Roo genoten. “Ik denk dat mijn ouders samsonseks avant la lettre beleefden (in 2016 werd ‘samsonseks’, seks terwijl de kinderen naar televisie kijken, bekroond tot woord van het jaar, red.). Onze ouders hadden mijn twee broers en mij geleerd dat we op zondag mochten opstaan voor Samson & Gert en dan een zakje chips uit de grijze kast mochten grissen, en we moesten hen vooral met rust laten”, lacht de radiomaker.

30 jaar, 800 afleveringen, 28 kerstshows en 17 albums later staat het duo in het Vlaamse collectieve geheugen gegrift. Zelfs de koninklijke familie keek ernaar, zo vertrouwde koning Albert ooit toe aan Koen ‘Alberto’ Crucke in de toiletten van de Comme Chez Soi.

Clichés en kinderachtigheid

Toch is niet iedereen zo lyrisch over de erfenis van Samson & Gert. Stijn De Paepe, ‘modern rederijker’ voor deze krant en docent Nederlands aan de Arteveldehogeschool: “De Studio 100-clan is allesbehalve creatief. Ze teert al jaren op dezelfde clichés. Kinderen steken er niets van op. Om nog maar te zwijgen van de kinderachtigheid van het programma. In Sesamstraat zijn volwassenen ‘gewone’, kleingeestige mensen met goede en slechte kanten, maar dat mag bij Studio 100 niet, daar gedragen de volwassenen zich als kleuters.”

Dat vindt Stijn Baert net zo charmant aan hen. “Er wordt gezegd dat de volwassen man altijd een kind blijft, en ik vind dat ook een na te streven ideaal. Een paar keer per jaar breng ik taart mee naar mijn les. Ik stel de studenten een moeilijke vraag, de eerste die correct antwoordt, krijgt ze. Dat is geïnspireerd door Samson & Gert: in verschillende afleveringen ‘wedden ze voor een taart’. De momenten waarop ik de dingen niet zuiver efficiënt maar speels benader, vind ik de mooiste.”

Clichés en kinderachtigheid
Beeld ANP Kippa

Het is niet altijd rozengeur en maneschijn geweest ten huize Samson & Gert. Begin dit decennium werd Verhulst door een burn-out geveld, al spreekt hij zelf liever van een midlifecrisis. “De eerste tien jaar met Samson hebben we extreem hard gewerkt: werken en slapen, dat was het. Zeven à acht optredens in een weekend, 150 afleveringen per seizoen, we schreven de scenario’s zelf, de liedjes… Onmenselijk, eigenlijk”, zo sprak hij over die periode in De Tijd.

Er kwam ook kritiek op de groeiende commercialisering van Studio 100. Telkens als er een nieuw figuurtje werd gelanceerd, kwam er een hele machine op gang. Samson en Gert waren de grote voorbeelden.

‘De finaliteit van een bedrijf is dat je er geld mee verdient’
Gert Verhulst

Stijn Baert had een roze Samson-trui en ging naar de kerstshows. “Die voorstellingen, die poppetjes konden mijn ouders niet betalen”, zegt Yasmien Naciri. “Ik was wel keiblij toen ik op de foto kon met een hond die op Samson leek, ik noemde hem mijne Samson. Toen ik vijftien was en mijn ouders wat meer middelen hadden, zijn we alsnog naar Plopsaland geweest. We hebben er wel niet gegeten, dat bleef te duur.”

Op de kritiek dat Studio 100 een hele generatie ‘commercieel heeft misbruikt’, zegt Verhulst in De Tijd: “De finaliteit van een bedrijf is dat je er geld mee verdient.”

Zaalshows

Vanaf 21 december komen er ‘30 jaar Samson & Gert’-zaalshows en dan valt het doek. Geen moment te vroeg, volgens Eva De Roo: “Mocht ik Gertje zijn, ik was er al vroeger mee gestopt, maar ja, hij is miljonair en ik niet.”

Stijn Baert overweegt wel om te gaan: “Enkele jaren terug ben ik nog naar de kerstshows geweest met mijn neefjes en lief, uit pure nostalgie. Ik sluit niet uit dat ik dat opnieuw doe. Mijn favoriete nummer? ‘Ik ben de sigaar’.”