Direct naar artikelinhoud

Nieuwe Vlaamse leeuw is duur beest

De nieuwe huisstijl van de Vlaamse overheid, inclusief het nieuwe leeuwenlogo, heeft al bijna 1 miljoen euro gekost. Dat blijkt uit cijfers die Dirk Van Mechelen (Open Vld) opvroeg bij de Vlaamse regering.

'Verbeelding werkt.' Zo luidt de nieuwe slogan van Vlaanderen, die vorige maand door minister-president Kris Peeters (CD&V) werd voorgesteld. De slogan hoort bij het opgefriste logo van de Vlaamse leeuw: een halve leeuwenkop. Binnen drie jaar moet de nieuwe huisstijl te zien zijn op alle foto's, brochures, brieven en promomateriaal van de Vlaamse overheid.

De nieuwe huisstijl moet op termijn leiden tot een besparing, zei Peeters vorige maand bij de lancering. "De nieuwe stijl draagt bij tot een efficiënte overheid. Hij maakt een einde aan de versnipperde beeldvorming. Tot nu toe hanteerden alle diensten hun eigen logo."

Maar de nieuwe Vlaamse leeuw is blijkbaar een duur beest. De voorbije jaren investeerde Vlaanderen 875.000 euro in de creatie van de nieuwe huisstijl. Dat blijkt uit het antwoord van Peeters op een parlementaire vraag van Open Vld'er Dirk Van Mechelen.

Op het eerste gezicht lijkt de prijs nog mee te vallen. Het ontwerp van het logo kostte 50.000 euro. "Dat is een gangbare marktprijs", zegt Marc Wellens van Duval Branding. Iets minder gangbaar is de prijs van het internationaal merkonderzoek waarop het logo is gebaseerd. De Vlaamse overheid gooide er 255.000 euro tegenaan. Buiten alle proportie, weet Wellens: "Blijkbaar heeft de overheid er zeer veel geld voor over om haar nieuwe logo te verantwoorden."

Reken daarbij ook een half miljoen euro voor de implementatie van het leeuwenlogo. Uit de cijfers van Van Mechelen blijkt immers dat de individuele agentschappen en departementen van de Vlaamse regering ook allemaal kosten maken voor de nieuwe huisstijl. "In totaal maakten zij tijdens deze legislatuur meer dan 480.000 euro kosten", zegt Van Mechelen. "De kosten zijn in ieder geval aanzienlijk. En dat terwijl we nog niet weten of het nieuwe logo wel aanslaat."

De liberaal stelt zich vragen bij de grote prijsverschillen tussen de departementen. Zo spendeerde de vzw Muntpunt, die door de Vlaamse overheid wordt gesubsidieerd, bijna 70.000 euro aan de vernieuwingsoperatie, terwijl het Vlaams Energiebedrijf (VEB) slechts 3.750 euro uitgaf. Dat stemt volgens Van Mechelen tot nadenken. "De cijfers tonen aan dat de overheid nog kan besparen zonder dat dit de burger raakt."