BELGA/BOGAERTS

Brusselse regering wil autogebruik met een kwart verminderen: meer ruimte voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer

De Brusselse regering heeft een nieuw mobiliteitsplan goedgekeurd. Tegen 2030 zouden er door dit plan 24 procent minder auto's in Brussel moeten rondrijden. Woonwijken worden autoluw gemaakt, er moet meer plaats komen voor fietsers en voetgangers en de metro wordt uitgebreid.

Dit jaar heeft Antwerpen de twijfelachtige eer gekregen om Brussel voorbij te steken als filehoofdstad van België, toch is het een open deur intrappen als we zeggen dat het verkeer in en rond Brussel regelmatig zeer moeizaam verloopt.

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) kwam de voorbije jaren in het nieuws met grote renovatiewerken aan verschillende tunnels en met de beslissing om grote toegangswegen te "deklasseren", dat wil zeggen om te vormen tot stadsboulevards waar de snelheidslimiet drastisch verlaagd wordt.

Op dat elan wil de Brusselse regering verdergaan. Er komen 50 woonwijken, waar de snelheid begrensd wordt tot 30 kilometer per uur. Die 50 woonwijken vormen een groot deel van het Brussels gewest, waardoor de facto een groot deel van Brussel autoluw wordt. Alleen op grotere assen zoals de kleine ring, de Louizalaan, de Keizer Karellaan enzovoort mag er nog 50 kilometer per uur worden gereden. En 70 km per uur wordt helemaal uitzonderlijk. Dat kan alleen nog op het binnenrijden van Brussel op de E40 en de A12 en misschien in delen van de Leopold II-tunnel (na de heraanleg).

"We moeten het doorgaand verkeer uit de wijken krijgen", aldus Smet. "Wijken moeten dus zoveel mogelijk autoluw worden gemaakt met zone 30. Die zone 30 moet je afdwingen, niet enkel door controle en boetes, maar ook door de inrichting van je straat. Er mag enkel nog bestemmingsverkeer in de wijken en dat moet traag verkeer zijn”, klinkt het. 

Minder auto, meer fiets en openbaar vervoer

Het mobiliteitsplan is er gekomen na twee jaar voorbereiding: er is met allerlei partners, instellingen en gemeenten overlegd. Straks komt er nog een openbaar onderzoek waarbij inwoners hun opmerkingen kunnen formuleren. Hoe dan ook zal het aan de volgende regering zijn om het plan definitief goed te keuren en uit te voeren.    

Kritiek vanuit oppositie

Vanuit de oppositie vraagt de MR, de partij van de Franstalige liberalen, zich af of dit een mobiliteitsplan is of een verkiezingsplan, zo kort voor 26 mei. De liberalen wijzen er ook op dat de doelstellingen van eerdere mobiliteitsplannen nooit zijn gehaald.

Meest gelezen