Direct naar artikelinhoud

Feesten op een plein dat moet ophouden expresweg te zijn

'Het Brusselse Beursplein moet volledig autovrij worden. Wie een coherent verkeersbeleid wil voeren in Brussel en de wijde omgeving kan daar niet omheen.' Dat is het standpunt van een vijftiental Brusselse verenigingen. Vrijdag organiseerden ze de derde Street Sharing Party op het plein. Schepen van Stedenbouw Henri Simons (Ecolo) is het daar niet mee eens. 'Brussel is Brugge of Gent niet. Brussel heeft ook een ambitieus mobiliteitsplan. Maar als je het Beursplein afsluit, zorg je voor een resem andere problemen.'

Brussel

Van onze medewerker

Kris Hendrickx

Beursplein, de naam is bijna lachwekkend. In werkelijkheid heeft de ruimte voor de Beurs meer weg van een expresweg: tweemaal twee rijstroken en tweemaal verkeerslichten. Het Beursplein ligt immers op de drukke verkeersas die het Brusselse centrum doormidden snijdt. Vrijdagavond was daar voor één keer niet het gebrul van motoren te horen maar wel de vrolijke klanken van een skaband en het getater van honderden actievoerders en toevallige feestneuzen. Voetballende kinderen, een enthousiaste danseres op stelten en een bar in het midden. Voor de organisatoren mag het elke dag zo.

Met de Street Sharing Party willen de initiatiefnemers vijf concrete eisen omtrent mobiliteit kracht bijzetten: het weren van alle doorgaand verkeer in de binnenstad, de helft minder auto's in het centrum tegen 2006, een beter uitgebouwd openbaar vervoer, de bescherming van woonwijken tegen het autoverkeer en het herinrichten van de openbare ruimte in het voordeel van zachte weggebruikers en het openbaar vervoer. "Een eerste onvermijdelijke stap is een verkeersvrij Beursplein", legt woordvoerder Gerben Van den Abbeele uit. "Het plein heeft een grote symboolwaarde. Een duidelijk teken in het hart van de stad kan gevolgen hebben voor het hele gewest."

Het is net die eis die het stadsbestuur niet ziet zitten. Dat er te veel doorgaand verkeer is, ontkent Simons niet. Maar volgens de schepen van Stedenbouw zal het mobiliteitsplan van de stad Brussel daar verandering in brengen: de centrale as wordt versmald tot één rijstrook in elke richting en er komen echte pleinen die het verkeer vertragen aan de Beurs, Brouckère en Fontainas. Henri Simons: "Als je het Beursplein afsluit, creëer je een heleboel nieuwe problemen. Er komt dan nog meer verkeer op de kleine ring en die is nu al overbelast. Maar een volledige afsluiting zal ook de bewoners van de binnenstad parten spelen. Die willen helemaal geen autovrij Beursplein."

De organisatoren geven toe dat de kleine ring de dupe zou worden van hun plannen. "Maar dan is dat maar zo", stelt Annemie Pijcke van Bral (Brusselse Raad voor het Leefmilieu), "in andere steden zie je dat bij een dergelijke ingreep een flink stuk van het totale autoverkeer verdwijnt. Er zijn bijvoorbeeld mensen die beginnen nadenken en de auto gewoon thuislaten, of helemaal niet meer via het centrum door de stad rijden. Dat willen we bereiken."

Erg veel buurtbewoners bevinden zich niet onder het publiek. Hocine (40) kwam toevallig voorbij. Hij woont vlakbij en heeft een wagen: "Als ze het Beursplein afsluiten verhuis ik naar een andere stad", schrikt hij als hij van de eis hoort. Jérôme is bewust naar de party gekomen maar begrijpt Hocine. "Voor mezelf zou het ideaal zijn", vindt Jérôme (29), "maar ik heb natuurlijk geen auto... En eerlijk gezegd: als dit samen met de Grote Markt één verkeersvrije ruimte wordt, vrees ik dat het een soort grote luxezone wordt voor toeristen, met restaurants, winkels en dure appartementen."

Benoît (33) ziet dan weer geen graten in een echt plein. "Er zijn te weinig verkeersvrije ruimtes in Brussel. En dit is de gedroomde plaats. Dit is nu al een ontmoetingsplaats: op de trappen van de Beurs zit altijd volk en bij Euro 2000 was het hier elke avond feest." Kristien (28) beaamt: "Zo'n ontmoetingsplaats hoort bij een grootstad. En de bewoners wennen er wel aan. Ik kom uit Brugge en daar heeft het mobiliteitsplan ook veel stof doen opwaaien. Nu hebben heel wat mensen hun gewoontes veranderd." Ze heeft wel een tip voor de organisatoren. "Ik was ook al bij de vorige Street Sharing Party en ik begin het wat eentonig te vinden. Deze formule spreekt vooral een kleine alternatieve subcultuur aan. Ik weet niet of je de doorsnee-Brusselaar zo kunt sensibiliseren", schreeuwt ze tegen de luide muziek in.

De gemoedelijke skaband heeft ondertussen plaats gemaakt voor agressieve rap. Jonge breakdancers gaan uit de bol, aangemoedigd door het publiek. Nog even en de politie zal vragen het plein te ontruimen. Een rijtje automobilisten wacht al ongeduldig.

Actievoerders: 'Het plein heeft een grote symboolwaarde'