Direct naar artikelinhoud

Liefde maakt ook ondernemers blind

Ondernemers houden net zo veel van hun bedrijf als ouders van hun kinderen. Met alle gevolgen van dien.

Liefde is een belangrijke drijfveer in het gedrag van zowel ouders als ondernemers. Dat is de conclusie uit een recente wetenschappelijke studie, op basis van hersenscans bij een groep vaders en ondernemers.

Het onderzoek werd uitgevoerd door wetenschappers aan de University of Helsinki, de Laurea University of Applied Sciences en de Aalto University in Finland. Zij tonen aan dat ondernemers sterk emotioneel betrokken zijn bij hun zaken.

Onderzoeker Marja-Liisa Halko registreerde de hersenactiviteit van zowel vaders als ondernemers van snelgroeiende bedrijven. Daarvoor gebruikte ze functionele MRI's, driedimensionale metingen van de hersenen.

De vaders kregen tijdens de metingen zowel foto's van hun eigen kinderen te zien, als plaatjes van bekende kinderen van anderen. De entrepreneurs zagen afbeeldingen van hun eigen bedrijf en van andere bekende bedrijven.

Inactiviteit

Voor zowel vaders als moeders geldt dat het kijken naar foto's van de eigen kinderen leidt tot "inactiviteit van die delen van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor theoretisch en sociaal begrip", zegt Halko. Dat geldt ook voor de ondernemers. Zij typeren zichzelf dan ook als "zeer verbonden met hun bedrijf", zegt de onderzoeker.

Halko concludeert dat de band die een ondernemer heeft met zijn bedrijf, vergelijkbaar is met die van vaders en kinderen. "Dat zorgt er ook voor dat ze veel tijd en moeite steken in het succes daarvan."

Er schuilt evenwel ook een gevaar in die haast blinde adoratie. De onderzoekers benadrukken dat zowel vaders als ondernemers vaak de neiging vertonen om de succeskansen van hun kind of bedrijf te overschatten in vergelijking met andere jongeren of fabrikanten. Bovendien werd opgetekend dat de betrokkenen steevast het belang van de kinderen of de onderneming voorrang geven boven de eigen behoeftes.

Door de emotionele verbondenheid kunnen de bedrijfsleiders soms te weinig afstand nemen. Daadoor kunnen ze niet voldoende objectief kijken naar het bedrijf, of zijn sector en de maatschappelijke omgeving waarin het gedijt. Wat een nefaste afloop kan hebben. Te vergelijken met ouders die hun kind zodanig in bescherming nemen, dat het kind de relatie als verstikkend ervaart.