Direct naar artikelinhoud

Blitzstart voor 'nieuwe' Music For Life

Het Music For Life-circus was te groot geworden, en dus koos Studio Brussel dit jaar voor een andere aanpak. Tevergeefs. Vlaanderen valt opnieuw massaal ten prooi aan Music For Life-gekte.

Vorig jaar botste Studio Brussel op zijn grenzen. Music For Life was te populair, te groot en woog te zwaar op de werking van Studio Brussel. "We zijn radiomakers, geen evenementenbureau", liet nethoofd Jan Van Biesen optekenen. En dus koos Music For Life dit jaar voor een andere aanpak. Geen Glazen Huis, geen presentatoren die op sapjes moesten overleven en ook geen inzamelacties. "We waren de kern van waar het bij zo'n actie om draait een beetje kwijtgeraakt", vertelt Van Biesen. "Het was te veel spektakel, te veel circus geworden."

Dit jaar moest het anders. Met als centrale thema dementie wou Music For Life met deze editie vooral sensibiliseren. "Omdat het zo'n gigantisch probleem is", legt Van Biesen uit. "Een probleem dat we bovendien maar al te graag onder de mat vegen. Dementie is nog steeds een gigantisch taboe. Daar willen wij verandering in brengen."

Hoe dat precies zou gebeuren, bleef heel lang een goed bewaard geheim. Pas op 6 december, een goede week voor de actie van start ging, liet Van Biesen weten wat zijn zender zou doen en hoe de luisteraars konden helpen. Studio Brussel zou badges verkopen en een week lang verzoeknummers draaien. In de marge kon wie dat wou een bedankactie opzetten om iedereen met een Music For Life-badge op de jas een hart onder de riem te stoppen. Een op het eerste gezicht weinig ambitieus concept.

Maar amper drie dagen na de start van Music For Life loopt Vlaanderen massaal warm voor de nieuwe aanpak. Op het Studio Brussel-secretariaat kunnen ze de aanvragen voor bedankacties amper bijhouden. Grote initiatieven zoals de post-it-actie met gratis chocolademelk aan de Brusselse Muntschouwburg gisteren of het concert dat Ozark Henry vanavond in Koksijde geeft voor Music For Life-sympathisanten. Maar ook een hele reeks kleinschalige dingen. De familie Moens uit Destelbergen bijvoorbeeld die woensdagnamiddag aan hun voordeur gratis snoep uitdeelt of de Mortselse bakkerij Michielsens waar je dezelfde dag terechtkunt voor een gratis koffiekoek.

Zondagmiddag stond de teller, na drie dagen, op bijna duizend acties. Een gigantisch aantal, zeker als je het vergelijkt met de in totaal 2.400 acties tijdens de recordeditie van vorig jaar. Maar of dat record dit jaar sneuvelt, is voor Van Biesen van geen tel. "Het is een totaal andere situatie", zegt hij. "Vorig jaar maakten veel mensen in september al plannen voor Music For Life. Dit jaar hebben we ze tot 6 december in het ongewisse gelaten over wat we zouden doen. Dat zo veel mensen op zo'n korte termijn toch een actie op poten hebben gezet, doet me immens veel plezier."

Van Biesen is ook opgezet met het feit dat de actie dit jaar zo veel emoties oproept, meer dan in de voorbije jaren. "Je merkt dat het thema dementie veel mensen echt raakt. Deze morgen nog kwam een dame uit mijn dorp me vertellen dat er dankzij onze actie in haar familie eindelijk gepraat kon worden over de aandoening van haar man. Dat was het mooiste compliment dat ze me kon geven."

Dat het thema emoties losmaakt, hoor je ook aan de menselijke verhalen op de radio. "Aan elke verzoekplaat die we draaien hangt een herinnering vast", legt Van Biesen uit. "Soms is dat een vrolijk verhaal, maar we hebben de voorbije dagen ook heel wat aangrijpende getuigenissen gehoord. Oprechte emoties op de radio, daar doe je het als radiomaker uiteindelijk voor. Ik hoed me voor grote uitspraken, maar eigenlijk is Music For Life voor mij nu al geslaagd."