Direct naar artikelinhoud

Groepsaankopen dwingen monopolisten op de knieën

Na het overweldigende succes van de groepsaankopen voor energie, onderzoekt consumentenorganisatie Test-Aankoop de gezamenlijke aankoop van telefonie- en internetdiensten.

Steeds meer mensen kopen samen energie. Als verenigd blok staan ze sterker om bij de leverancier een voordelig tarief te bedingen. "Onze ervaring in de energiesector bewijst dat een groepsaankoop de markt dynamischer kan maken. Een beslissing is nog niet genomen, maar we spelen met het idee om ook de telecomsector wakker te schudden. Dat kan bijvoorbeeld via groepsaankopen van vaste telefonie of internet", zegt woordvoerder Ivo Mechels van Test-Aankoop. "Het heeft tien jaar geduurd vooraleer de frank gevallen is in de energiesector. We moeten de consumenten ook in andere domeinen doen beseffen dat ze niet voor eeuwig aan een contract of leverancier gebonden zijn."

Internet en digitale tv

Groepsaankopen in de telecomsector zijn niet nieuw. De organisatie Samenkoop, een initiatief van de Antwerpse ondernemer Jelle Pauwels, heeft eerder dit jaar een overeenkomst bereikt met operator Scarlet over de groepsaankoop van internet en digitale tv. Maar als een grote organisatie als Test-Aankoop gaat mobiliseren, krijgt het fenomeen een grotere dimensie.

Dat bewijst de vorige week afgeronde groepsaankoop van energie van Test-Aankoop, waarop ruim 152.000 Belgen zich inschreven. De veiling werd gewonnen door Eneco, Lampiris et Octa+, kleinere challengers van marktleider Electrabel. Zij bieden kortingen van 15 tot 20 procent in vergelijking met de standaardtarieven. Voor de elektriciteit lopen de kortingen op tot 120 euro per jaar en voor de combinatie gas en elektriciteit tot 500 euro per jaar.

Door het fenomeen van de groepsaankopen en de grotere bewustwording bij de consument heeft Electrabel het voorbije jaar tienduizenden klanten zien vertrekken. Het marktaandeel in Vlaanderen voor de verkoop van aardgas aan particulieren is zelfs voor het eerst onder de 50 procent gezakt. Het lag in september op 49,99 procent, tegenover 51,67 procent een maand eerder, blijkt uit de cijfers van de Vlaamse energiewaakhond VREG die De Standaard en Het Nieuwsblad publiceerden.

De jongste twaalf maanden verloor Electrabel 11,25 procent van de particuliere aardgasmarkt of 187.000 klanten. Voor elektriciteit komt het verlies neer op bijna 9 procent of ruim 234.000 particuliere klanten.

Federaal hofleverancier

Federaal minister van Economie Johan Vande Lanotte (sp.a) verweet Electrabel al meermaals dat het de consument te veel aanrekent. Maar merkwaardig genoeg wordt net Electrabel de hofleverancier van de federale overheid. De energiereus kwam als goedkoopste uit een aanbesteding waaraan nog twee andere energieleveranciers deelnamen. Volgens staatssecretaris voor de Regie der Gebouwen Servais Verherstraeten (CD&V) wordt er zo 6,5 miljoen euro bespaard.