Direct naar artikelinhoud

Test-Aankoop viseert Brussels Airlines en Ryanair

Consumentenorganisatie Test-Aankoop dient een klacht in bij de Economische Inspectie tegen luchtvaartmaatschappijen Brussels Airlines en Ryanair over de manier waarop ze klanten toeslagen aanrekenen. Brussels Airlines spreekt van 'een polemiek tegen het bedrijf'.

Test-Aankoop trekt naar de Economische Inspectie met klachten op basis van getuigenissen van consumenten die ze de afgelopen maanden verzamelde. Zo vraagt Brussels Airlines een toeslag van 7,5 euro voor wie online een vlucht met kredietkaart betaalt. Volgens Test-Aankoop is dat op zich niet verboden, maar moet die toeslag deel uitmaken van de totale prijs. Brussels Airlines licht de consument volgens Test-Aankoop slecht in, omdat het bijkomende bedrag pas net voor de betaling van de totale som wordt toegevoegd.

De toeslag staat op de website vermeld, repliceert woordvoerder Geert Sciot van Brussels Airlines, omdat de luchtvaartmaatschappij niet op voorhand kan weten of de klant met debet- of kredietkaart zal betalen. Sciot, die vindt dat Test-Aankoop "een polemiek tegen het bedrijf voert", meent dat niemand verplicht is om op krediet te kopen. "De toeslag is perfect te vermijden door met een gewone bankkaart te betalen."

Brussels Airlines beweert dat de toeslag van 7,5 euro zelfs niet volstaat om de kosten van een kredietkaartbetaling te dekken en ontkent dat ze er iets aan verdient. "We werken in een hyperconcurrentiële omgeving, we hebben er dus geen belang bij om meer door te rekenen dan nodig", zegt Sciot.

Ongeveer 16 procent van de klachten die Test-Aankoop verzamelde ging over lowcostmaatschappijen zoals de Ierse maatschappij Ryanair. "De kampioen van de toeslagen", zijn de woorden van Test-Aankoop voor Ryanair. De lagekostenmaatschappij goochelt met verplichte toeslagen in Engelse termen: transaction fee, credit card fee, check-in fee, speedy boarding fee, boarding card fee, cancellation fee. Zo betaalt de consument op het einde van de rit soms het dubbele van de prijs die in eerste instantie op de website van Ryanair is aangekondigd, berekende Test-Aankoop. Ryanair noemt zichzelf in een reactie "de kampioen van de consumenten, met lage tarieven die altijd beschikbaar zijn voor reizigers die enkel betalen voor de diensten die ze nodig hebben".

Naast haar aanval op de luchtvaartindustrie neemt de consumentenorganisatie ook touroperators op de korrel. Test-Aankoop vraagt de overheid om te onderzoeken of Jetair en Thomas Cook, de twee grootste touroperators van het land, zich wel aan de wet houden. Test-Aankoop heeft vragen bij de wettelijkheid van de brandstoftoeslag die de touroperators aanrekenen. Dat kan enkel onder bepaalde voorwaarden, zegt Test-Aankoop: de toeslag mag niet later komen dan 21 dagen voor de afreis, en de mogelijkheid van een toeslag en de berekeningswijze moeten vooraf worden meegedeeld.

Ook op Europees niveau worden de schimmige toeslagen in de luchtvaartsector aangepakt. Europees Commissaris voor Transport Siim Kallas onderzoekt de manier waarop lowcostmaatschappijen hun prijzen berekenen. Dat onderzoek kwam er op vraag van een Britse consumentenorganisatie.