Direct naar artikelinhoud

Brucargo plat na stiptheidsacties tegen nieuw ploegenstelsel

De vrachtluchthaven van Zaventem ligt al meer dan 48 uur zo goed als stil door stiptheidsacties. Douaniers voeren actie voor het behoud van premies voor overuren.

Duizenden tonnen goederen, waarvan een deel aan het wegrotten is, staan intussen op de kade bij Brucargo te wachten op transport. De verscherpte controles door leden van de christelijke vakbond ACV, die vrijdagavond zijn gestart, beginnen op Brucargo hun tol te eisen. De douaniers werken volgens het boekje en controleren elke vracht. Een pak vliegtuigen vertrok daardoor zonder lading. Een deel van de vluchten werd omgeleid naar andere luchthavens.

De douaniers zijn boos omdat de overheid beslist heeft een ploegensysteem in te voeren vanaf 1 januari 2014. Over een jaar zullen de douanediensten in havens en luchthavens 24 uur op 24 en zeven dagen op zeven ten dienste staan van het bedrijfsleven. Die reorganisatie zint de douaniers niet.

Voor een aantal personeelsleden zal de nieuwe regeling leiden tot loonverlies. Douaniers draaien vandaag overuren om goederen tijdig op transport te krijgen. Die overuren worden flink vergoed.

"In de ogen van de douaniers komt de nieuwe regeling minder goed uit. De nieuwe premies zijn ook lager dan die in het ploegenstelsel bij de federale politie en cipiers", zegt Marc Nijs van ACV Financiën. "Men wil het personeel op onaangename uren laten werken zonder daar een behoorlijke vergoeding tegenover te plaatsen."

Noël Colpin, topman van de douane, geeft toe dat een kleine groep douaniers een stuk van zijn verloning zal moeten inleveren. "Het gaat om een groep van hooguit 25 mensen die vandaag tot zestien à twintig uur per dag werken. Hun prestaties zijn in strijd met de arbeidswetgeving, vandaar dat we overgaan tot de invoering van het ploegenstelsel."

In de nieuwe regeling zullen de bijna duizend douaniers in de luchthavens en havens in ons land een loonsverhoging van 15 à 20 procent krijgen voor een normale werkweek van 37,4 uur, zegt Colpin. Hij gaat vandaag een en ander uitleggen aan vertegenwoordigers van het personeel. "De acties die ze voeren zijn onterecht. We hadden zo'n heftige reactie niet verwacht", zegt hij.

Of er vandaag een einde zal komen aan de stiptheidsacties is afwachten. "We zetten onze actie onmiddellijk stop als men bereid is met ons te overleggen over een aanpassing van de vergoeding", zegt Nijs.

Maar de vakbondsman vreest voor een dovemansgesprek. Ook andere bonden bij de douane zien niet meteen een oplossing voor het conflict. "Ik verwacht dat de actie de komende dagen zal overslaan naar de havens", zegt François Goris van Nuod, een kleinere bond.

Het bedrijfsleven staat intussen aan de klaagmuur. De schade door de stiptheidsacties wordt geraamd op dertig tot veertig miljoen euro.

"Het imago van Brussels Airport krijgt hierdoor niet langer een knauw maar een zware bijt-wonde", liet de werkgeversorganisatie Voka weten. "Een actie als deze kan Brussels Airport missen als kiespijn wil men geloofwaardig blijven en de tewerkstelling van twintigduizend jobs veiligstellen."

De directie van Brussels Airport zegt begrip te hebben voor de actie van de douaniers, maar vraagt zich af waarom er tijdens het weekend niet is gepoogd het conflict van de baan te krijgen.